خدمت‌رسانی به مردم سیره ماندگار علمای حوزه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهادگران حوزوی، آدمیزاد از همان کودکی دنبال اثرگذاری است و به آثار خود توجه ویژه و علاقه نشان می‌دهد. البته به مقیاس بزرگی روح و فکر، آثار باشکوه‌تری را می‌طلبد؛ هم از حیث مکانی و هم از حیث زمانی. تا اینکه به نقطه‌ای می‌رسد که یقین می‌کند اگر طول عمرش را به خدمت در تمام عالم بگذراند کاری نکرده است چرا که این نیرو از جانب خدا در بازوان اوست پس باید شکر او را به جای آورد و شکر این نعمت بی‌کران در این چند وجب خاک و چند صباح عمر شدنی نیست؛ و صد البته که کار دیگری هم میسر نیست.
طلاب علوم دین نیز بر این باورند که «خدمت» به مخلوقات الهی موجب افزایش یقینشان به عظمت خدا شده و در نهایت به رشد خودشان منجر خواهد شد. از این روست که مدارس علمیه درصدد بسترسازی برای ایجاد و ترویج روحیه جهادی بین طلاب خود هستند تا به مدد آن، رشد علمی و تهذیب اخلاقی طلاب خود را تضمین نمایند. مدرسه علمیه طالبیه تبریز از این مدارس است. نشریه خط جهاد گفتگویی با حجت‌الاسلام و المسلمین صادقیان مدیر این مدرسه ترتیب داده است که مشروح آن را مطالعه می‌کنید.

لطفاً مدرسه علمیه طالبیه شهر تبریز را به طور مختصر معرفی نمایید

مدرسه علمیه طالبیه تبریز از مراکز علمی درخشان در سطح کشور بوده که دارای قدمتی ۳۰۰ ساله است.
این مدرسه علمیه با اهداف خاص و متعالی در کنار مسجد جامع و بازار بزرگ شهر تبریز تأسیس شده تا نمازگزاران و بازاریان هم بتوانند از ظرفیت‌های این حوزه علمیه بهره‌مند شوند.
بیش از ۵۰ تن از علمای تراز اول همچون علامه طباطبایی و علامه جعفری و همچنین برخی از مراجع عظام تقلید مانند مرحوم آیت‌الله شیخ جواد تبریزی و حضرت آیت‌الله سبحانی از فارغ‌التحصیلان این مدرسه محسوب می‌شوند.

از چه زمانی مدیریت این مدرسه علمیه را بر عهده گرفته‌اید و در حال حاضر فعالیت‌های آموزشی آن در چه سطحی است؟
از حدود ۹ سال پیش تاکنون مدیریت این مدرسه را بر عهده داشته‌ام. امروز در این مدرسه آموزش سطوح دو و سه تحصیلی را داریم که نزدیک به ۱۳۰ نفر به صورت حضوری در این دو سطح مشغول به تحصیل هستند.
همچنین نزدیک به ۲۵۰ نفر از طلاب مدرسه طالبیه به صورت غیرحضوری مشغول به تحصیل هستند.

چه ویژگی‌هایی سبب شده است که طالبیه به عنوان مدرسه‌ای جهادی شناخته شود؟
بخشی از وظایف حوزه‌های علمیه، خاصه طلاب در حال تحصیل، ورود به مسائل اجتماعی است. طلبه‌ها همانطور که در دفاع مقدس پیشگام بودند، باید در حال حاضر نیز در حل مسائل مختلف جامعه پیش‌قدم باشند.
استان آذربایجان شرقی با ۱۴۱ شهید طلبه و روحانی در دفاع مقدس جزو رتبه‌های اول در کشور بوده و این از افتخارات بزرگ این استان است.
قبل از شیوع بیماری کرونا، طلبه‌ها با گروه‌های مختلف به اردوهای جهادی می‌رفتند و در حوادثی همچون سیل و زلزله به کمک‌رسانی به مردم آسیب دیده می‌پرداختند.
در دوران شیوع ویروس کووید ۱۹، طلاب مدرسه طالبیه از اولین گروه‌هایی بودند که وارد میدان شده و با پشتیبانی حجت الاسلام و المسلمین آل‌هاشم هسته‌های اولیه گروه‌های جهادی را شکل دادند. در اسفند اولین سال شیوع این ویروس بود که گروه‌های جهادی طلاب را شکل یافتند و به فعالیت‌های مختلفی همچون تغسیل و تکفین و تدفین اموات کرونایی پرداختند. اوایل شیوع این بیماری ترس و واهمه‌ای به وجود آمده بود، اما طلبه‌ها خدمت‌رسانی به مردم را وظیفه خود دانسته و به آن عمل کردند.

آیا در ایام شیوع ویروس کووید ۱۹ فعالیت‌های طلاب جهادگر حوزه علمیه تبریز فقط در تغسیل و تدفین اموات کرونایی خلاصه می‌شد؟
خیر. دوره آموزشی فشرده‌ روانشناسی و مشاوره جهت کاهش استرس و ترس برای برخی طلاب مستعد برگزار شد تا در کنار کمک‌رسانی به بیماران و پرسنل زحمتکش درمان، به امور روحی ایشان نیز رسیدگی کنند. تهیه و توزیع بسته‌های «کمک‌های مؤمنانه» از دیگر اقدامات گروه جهادی مدرسه علمیه طالبیه بود.
در این بین نیز برخی طلاب به شدت مبتلا می‌شدند ولی پس از بهبودی، مجددا به فعالیت‌ خود ادامه می‌دادند.
با گذر زمان فعالیت‌های گروه جهادی مدرسه علمیه طالبیه گسترش یافت و در مباحثی همچون تهیه جهیزیه و توزیع گوشت قربانی ورود کردند.

به نظر شما فعالیت‌های جهادی با تحصیل طلاب منافات دارد؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت که اولاً همه طلبه‌ها در این فعالیت‌ها شرکت نداشته و تنها بخشی از آن‌ها که دارای شرایط معین باشند می‌توانند زمان مشخصی را به انجام اینگونه خدمات اختصاص دهند. البته در سال‌های گذشته به طور معمول طلبه‌ها اعلام آمادگی برای حضور در این فعالیت‌ها را داشتند.
علما نیز بر این سیره پایبند بوده‌اند و در کنار فعالیت‌های علمی به گره‌گشایی از کار مردم توجه داشتند، از وجوهات شرعی حتی برای نیازمندیهای اهل کتاب هزینه می‌کردند و مثلاً حمام‌های عمومی را در مناطق سکونت ایشان بنا می‌کردند. این خدمات ایشان موجب تألیف قلوب می‌شده است.

اشاره مقام معظم رهبری به فعالیت‌های جهادی طلاب حوزه علمیه تبریز، چه اثری بر روی طلاب و اساتید این مدرسه داشت؟
ایشان در جلسه ای که در نیمه شعبان سال اول شیوع کرونا برگزار شد، در ارزیابی که از فعالیت‌های گروه‌های جهادی کشور داشتند، با اشاره به فعالیت‌های طلاب تبریز، برگ زرینی در تاریخ این مدرسه به ثبت رساندند که نتیجه زحمات همه طلاب و مسئولان حوزه‌های علمیه استان آذربایجان شرقی بود.
طلاب حوزه علمیه تبریز پس از این عنایت و توجه ویژه مقام معظم رهبری احساس وظیفه مضاعفی در قبال مسائل اجتماعی شهر خود داشته و بر خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به مردم این منطقه تلاش می‌کنند.

به نظر شما فعالیت‌های جهادی چه آثار اخلاقی و رفتاری روی طلاب، اساتید و کادر اداری مدارس علمیه تبریز داشته است؟
آثار این فعالیت‌ها را ما در چند بخش دیده‌ایم؛ یکی از آن‌ها این بود که در آن ایامِ سخت در کنار خدمت‌رسانی، تمام دروس خود را همچنان برگزار کردند. البته زمانی که دستور از مرکز مدیریت آمد، کلاس‌ها را تعطیل کردیم.اثر دیگر این موضوع حفظ ارتباط طلاب با حوزه و عدم ترک تحصیل آن‌ها بود.
تألیف مقالات علمی و ارسال آن‌ها به جشنواره علامه حلی نیز یکی دیگر از آثار فعالیت‌های جهادی طلاب و حفظ ارتباط ایشان با مدرسه علمیه طالبیه بود.
در همان ایامی که بسیاری از مدارس علمیه تعطیل بودند، ما نشست‌های علمی را به صورت حضوری و گاهی به صورت مجازی برگزار می‌کردیم که نتیجه آن در زمینه‌های تربیتی طلاب محسوس بوده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *