به دنبال تحقق عدالت آموزشی در سطح کشور هستیم

در جوامع انسانی همواره گروهی از مردم ستون های تصمیم گیری های اجتماعی محسوب شده اند؛ این افراد به طور معمول دارای ویژگی های خاصی از جهت فکری بوده و نفوذ فکری آن ها بر روی سایر افراد بر هیچ کسی پوشیده نمانده است.

نخبگان جامعه به جهت قدرت نفوذ فکری خود، توانمندی بالایی در افزایش کنش های عقلایی دارند. در کشور ما هم تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند رفتارهای خردورزانه برای برون رفت از معضلات و بازگشایی راه های نو و اثر بخش از سوی تمامی اقشار مردم است؛ این رفتار خردورزانه باید از سوی نخبگان دنبال شود.

حجت الاسلام امیرعلی فضلی طلبه جهادگر و مدیر باشگاه جهادی دنا که در راستای تربیت و رشد تخصص متعهدانه دانش آموزان نخبه ایران پا به عرصه جهاد نهاده است به گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی جهادگران حوزوی پرداخت؛ مشروح این گفت و گو در ادامه آمده است.

لطفاً پیش از آغاز گفت و گو خودتان را معرفی کنید

امیرعلی فضلی، طلبه سطح سه حوزه علمیه هستم که ۳ سال است این مقطع را به پایان رسانده ام؛ کارشناس ارشد مشاوره اسلامی و سطح ۳ رشته تفسیر و علوم قرآنی هم می باشم.

به لطف خدا از ابتدای طلبگی حدود ۱۵ سال فعالیت مستقیم و مستمر جهادی دانش آموزی داشته و در گذر زمان این فعالیت ها را توسعه داده ام.

از سال ۱۳۹۵ در مجموعه تربیتی، فرهنگی و جهادی مکتب الائمه علیهم السلام در منطقه یک تهران با نیت کادرسازی از بین نوجوانان این منطقه و با رویکرد تربیتی شروع به فعالیت کردم.

باشگاه دنا از چه زمانی راه اندازی شد؟

من در ابتدا یک توضیح در مورد مجموعه تربیتی، فرهنگی و جهادی مکتب الائمه علیهم السلام بدهم؛ این مجموعه از سال ۹۵ در منطقه ۱ تهران تحت قالب یک فعالیت تربیتی آغاز به کار کرد.

از سال ۱۳۹۸ و از زمان وقوع زلزله سرپل ذهاب و قبل تر از آن در هنگام وقوع سیل آق قلا فعالیت تربیتی خود را سمت و سوی جهادی تری دادیم.

یکی از اهداف ما در آن دوران تربیت نوجوانان در بستر فعالیت های جهادی و خدمت رسانی بود.

  • رشد و توسعه فردی، وسیله ای برای خدمت رسانی به مناطق مختلف

از نظر من یک نوجوان اگر بخواهد در سیستم تربیتی خودش رشد و توسعه فردی داشته باشد باید جهت ارتقای شاخص هایی همچون «عزت نفس» و «مسئولیت پذیری» در وجود خودش برای ورود به عرصه های اجتماعی یک سری فعالیت ها مانند: خدمات رسانی به مناطق محروم را دنبال کند و نسبت به اطراف خودش بی تفاوت نباشد.

  • کرونا، فعالیت های ما را بیشتر از قبل به سمت خدمت رسانی برد

در ماه مبارک رمضان سال ۱۳۹۸ به مدت یک ماه اطعام نیازمندان را اجرایی کردیم؛ با شیوع کرونا سمت و سوی فعالیت های ما بیشتر از قبل به سمت خدمت رسانی رفته و با رویکرد تربیتی اموری همچون تأمین بسته های غذایی، آبمیوه گیری و طبخ غذا برای بیماران کرونایی را دنبال کردیم.

از سال ۹۹ دایره فعالیت مجموعه مکتب الائمه (ع) را از منطقه یک تهران به سایر مناطق آن و سپس به کل کشور توسعه دادیم.

  • باشگاه دنا، محلی برای حمایت از دانش آموزان نخبه ایران

در حال حاضر حدود ۸ موضوع فعالیتی مختلف داریم؛ یکی از آن ها «باشگاه دنا» به معنای دانش آموزان نخبه ایران است؛ این باشگاه با هدف شناسایی دانش آموزان نخبه اما محروم کشور و حمایت آموزشی و مالی از آن ها تأسیس شده است.

مخاطب باشگاه دنا کدام دسته از دانش آموزان است؟

ما در باشگاه دنا می خواهیم دانش آموز نخبه ای را که به دلیل فقر و عدم وجود امکانات مالی نمی تواند ادامه تحصیل دهد و یا تحصیلش به شکوفایی برسد به نوعی بورسیه کنیم تا به رشد شخصی و توسعه منطقه زندگی او منجر شود؛ این طرح شامل دانش آموزان پایه های اول تا سوم مقطع متوسطه دوم می باشد.

  • راه اندازی باشگاه دنا در ۵۰ نقطه کشور

باشگاه دنا در دو سال گذشته در ۳ نقطه کشور به صورت آزمایشی اجرا و به روز شده است؛ در سال ۱۴۰۱ ان شاء الله در ۵۰ نقطه کشور و در هر استان حداقل ۱ باشگاه را خواهیم داشت.

باشگاه دنا چه فعالیت ها و حمایت هایی را دنبال می کند؟

خدمات این باشگاه در ۳ دسته کلی آموزشی، تربیتی و حمایت های مکمل دنبال می شوند.

خدمات آموزشی در ۴ بخش شامل کلاس های آموزشی در پلتفرم های دیجیتال و حضوری، مشاوره تحصیلی و اهدای کتاب های درسی و کمک درسی به صورت دیجیتال، تعاملی و فیزیکی ارائه می شوند.

در کلاس های آموزشی باشگاه دنا چه مطالبی تدریس می شود؟

کلاس های آموزشی در ۳ موضوع رفع اشکال، تکمیل درس و تست زنی جهت آمادگی برای کنکور برگزاری می شوند.

  • ایجاد جریان توسعه مند بوسیله نخبگان متعهد

در بخش تربیتی باید گفت که هدف اصلی ما تربیت نیروی متخصص و متعهد است؛ برای ایجاد جریان بزرگ و توسعه مند در کشور لاجرم باید نخبگان متعهد و تربیت شده در مناطق مختلف کشور رشد یابند تا این پیشرفت را هرکدام در شهرها و استان های خود ایجاد نمایند.

قدم اول در خدمات تربیتی باشگاه دنا موضوعات تربیتی هستند که در بستر فعالیتی دنبال می شوند؛ این اقدامات در هر سال شامل ۸ تا ۱۲ فعالیت هستند که با ۳ محور نظام مسائل منطقه ای، استانی و کشوری باید از سوی دانش آموزان دنبال شوند.

  • تربیت، حول شاخص های عملی

فعالیت های عملی دانش آموزان در ۶ شاخص تربیتی همچون «عزت نفس»، «مسئولیت پذیری»، «کار تیمی» و «صبر و تاب آوری» دنبال می کنیم.

در قدم دوم تربیتی دانش آموزان را مورد مشاوره قرار می دهیم؛ برخی از این دانش آموزان به دلیل مشکلات معیشتی، فقر و مشکلات منطقه ای دچار اختلالات روانی هستند که ما این افراد را به مشاورانی جهت رفع اختلال متصل می کنیم.

اگر امکان دارد طرح «ماهر شو» را تشریح بفرمایید.

طرح «ماهر شو» سومین قدم تربیتی در باشگاه دناست؛ هدف ما از این طرح کسب مهارت هایی غیر از دروس معمول توسط دانش آموزان است.

اجرای طرح «ماهر شو» در چه مدتی است؟

این طرح که در طول ۳ سال تحصیل دانش آموزان اجرایی می گردد؛ با اجرای آن دانش آموزان می توانند در صورت موفقیت یا عدم موفقیت در موضوعات درسی روی پای خود بایستند و کسب و کار فردی برای خودشان راه اندازی کنند.

در طرح «ماهر شو» چه مهارت هایی آموزش داده می شود؟

مهارت های مدنظر طرح «ماهر شو» شامل دو بخش توسعه فردی همچون مدیریت زمان و تولید محتوا در فضای رسانه ای همچون کار با اکسل، پاورپوینت، تولید پادکست، طراحی با فتوشاپ و حتی تدوین، موشن گرافی و برنامه نویسی می باشند.

جهت اجرایی شدن کلاس های آموزشی مهارتی امکانات لازم را برای دانش آموزان فراهم خواهیم کرد.

  • به دنبال تحقق عدالت آموزشی در سطح کشور هستیم

ما به نوعی می خواهیم دانش آموزان بی بضاعت بتوانند به سطحی از توانمندی برسند که بعد از چند سال خودشان با مهارت های به روزی که کسب کرده اند درآمدزایی داشته و امکاناتی در سطح افراد دهک بالای جامعه به دست آورند؛ ما به دنبال تحقق عدالت آموزشی در سطح کشور و به طور ویژه در مورد دانش آموزان نخبه بی بضاعت در مقطع تحصیلی متوسطه دوم هستیم.

  • ارائه کتب در سه حوزه انسان شناسی، خداشناسی و جهان شناسی

علاوه بر اینها ما به دنبال ارائه کتاب های مختلف به دانش آموزان در سه حوزه انسان شناسی، خداشناسی و جهان شناسی در قالب ۱۰ کتاب در سه سال تحصیلی هستیم؛ کتاب های دیگری نیز در سایر موضوعات به دانش آموزان ارائه خواهد شد.

باشگاه دنا در بخش حمایت های مکمل چه برنامه هایی دارد؟

در بخش حمایت های مکمل این نکته را مدنظر قرار داده ایم که دانش آموزان باشگاه دنا برای رشد علمی باید دارای تغذیه مناسب باشند؛ بنا داریم در زمینه هایی همچون تغذیه، پوشاک، حمل و نقل و ورزش حمایت هایی را برای آن ها داشته باشیم.

برگزاری اردوهای مختلف در دو محور دورن منطقه ای با رویکرد تفریحی و کشوری با رویکرد معرفتی در مشهد مقدس هم یکی دیگر از حمایت های مکمل باشگاه دنا می باشند.

دانش آموزان در طول سال و پایان سال مورد ارزیابی جدی تربیتی و آموزشی قرار می گیرند؛ آنان برای ورود به سال تحصیلی بعد و ادامه یافتن حضورشان در باشگاه دنا باید خود را در تراز علمی خوب حفظ کرده باشند.

روند ثبت نام نخبگان در این باشگاه به چه صورت است؟

کسانی که می خواهند وارد باشگاه دنا شوند با بررسی های دقیق و دشواری در این باشگاه عضویت می یابند؛ این بررسی ها شامل آزمون دشوار علمی، ارزیابی بُعد محرومیتی و بعد تربیتی و روانشناسی آن ها می باشند.

از افراد داوطلب ورود به باشگاه دنا در ۳ حوزه مختلف تست روانشناسی گرفته می شود و مورد مصاحبه و مشاوره روانشناسی نیز قرار می گیرند؛ همچنین از جهت دارا بودن استعداد جریان سازی در منطقه خودشان ارزیابی می شوند.

در انتهای سال دهم اگر توانسته باشند استانداردهای باشگاه دنا را طی نمایند می توانند وارد سال یازدهم آن شوند؛ در غیر این صورت باید دوباره مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته و با ورودی های جدید باشگاه وارد آن شوند.

اما پس از سال یازدهم دیگر کسی مجوز ورود ابتدایی به باشگاه را دریافت نمی کند؛ زیرا رویکرد باشگاه طی کردن یک فرآیند علمی و تربیتی ۳ ساله است.

  • انسان سازی، هدف کلان باشگاه جهادی دنا

به طور کلی هدف کلان باشگاه جهادی دنا «انسان سازی» است؛ گروه جهادی ما در فضای محرومیت زدایی و توسعه مناطق به دنبال ساخت انسان های قوی متعهد، متخصص و جریان ساز برای توسعه خود مناطق می باشد که به واسطه رشد این انسان ها آن شهرها و در نهایت کشور به توسعه برسد.

عدم تصدی گری یکی از اصلی ترین رویکردهای باشگاه دناست؛ ما می خواهیم با استفاده از استعدادها و نخبگان استان ها و شهرستان های مختلف کشور فعالیت های این باشگاه را اجرایی نماییم.

دانش آموزان نخبه مورد نظر باشگاه از چه طریق شناسایی می شوند؟

در راستای شناسایی دانش آموزان نخبه بی بضاعت از نهادهای حمایتی و آموزش و پرورش اطلاعات اولیه را دریافت کرده و سپس با برگزاری آزمون تخصصی آن ها را در باشگاه دنا عضویت می دهیم.

در باشگاه دنا ۲ دسته اساتید را داریم؛ دسته ای از آن ها اساتید در مناطق هستند که با فراخوان مسئولین استانی باشگاه به فعالیت می پردازند و دسته دیگر اساتیدی می باشند که از طریق سامانه آنلاین عضو باشگاه شده و دروس را تدریس می نمایند.

در موضوعات تربیتی و در اندیشکده تخصصی باشگاه از ظرفیت طلاب جهادی نیز بهره می گیریم.

  • فعالیت کاملاً مردمی و بدون وابستگی به سازمان ها

در حال حاضر همان طور که گفته شد خدمات باشگاه دنا در ۳ سبد ارائه می گردند؛ سبد اول تقریباً معادل ۷ میلیون تومان، سبد دوم تقریباً ۹ میلیون تومان و سبد سوم تقریباً ۱۰ میلیون تومان بار مالی دارد.

در موضوع تأمین هزینه های این باشگاه نگاه ما مردمی است و از مردم درخواست داریم در این فعالیت مشارکت داشته باشند.

در بخش هایی همچون کتاب و مشاوره از ظرفیت های جهادی موجود استفاده می بریم؛ به این صورت که مثلاً از توان مشاورانی که با روحیه جهادی اعلام مشارکت می نمایند استفاده می بریم.

در سال گذشته در استان ایلام، شهرستان ایوان به صورت آزمایشی ۱ باشگاه را راه اندازی نمودیم که شامل ۲۳ دانش آموز از پایه دهم تحصیلی را تحت پوشش قرار دادیم؛ این دانش آموزان در بهمن ۱۴۰۰ به اردوی مشهد رفتند که غالباً اردوی اولی بودند.

امسال در ۴۹ نقطه دیگر کشور با هدف گذاری ۱۰۰۰ نفر دانش آموز فعالیت باشگاه دنا گسترش خواهد یافت.

آیا فعالیت های جهادی مغایر فعالیت های تبلیغی هستند؟

انسان سازی قدمی قبل از تبلیغ است؛ ما اول باید در جامعه به انسان سازی بپردازیم تا در مرحله بعد بتوانیم مبلغانی را در دل این جامعه پرورش دهیم.

اگر نکته مهمی مدنظر شماست که فکر می کنید گفته نشده است، بفرمایید.

ما در موضوعات تبلیغی و جهادی باید از ظرفیت های همه اقشار مردم استفاده ببریم؛ نباید مردم فکر کنند فعالیت جهادی فقط مخصوص طلاب یا دانشجویان است و باید فضایی ایجاد شود که همه مردم با هر توانمندی بتوانند در این فعالیت های مشارکت نمایند.

نکته دیگر این که از رسانه ها خواهش می کنم فراخوانی داشته باشند که طی آن طلاب و جهادگران غیرطلبه ای که علاقه مند هستند، فعالیت های ما را ببینند و در آن ها مشارکت داشته باشند.

راه اندازی باشگاه دنا را تا چه اندازه اثرگذار در تحقق عدالت آموزشی می دانید؟

باشگاه دنا امروز در تراز مدارس غیرانتفاعی شمال شهر تهران است؛ هدف ما این است که بعد از توسعه باشگاه دنا در کشور دانش آموز نخبه ای نباشد که به خاطر فقر نتواند به تحصیل بپردازد؛ باشگاه دنا می خواهد بهترین امکانات را در اختیار محروم ترین دانش آموزان قرار دهد تا آنان نیز هم پای افراد مرفه جامعه قدم برداشته و به تحصیل علوم بپردازند.

مزیت بکارگیری روحیه جهادی در کارهای فرهنگی و تبلیغی چیست؟

به نظر من اگر در کار تبلیغی و فرهنگی روحیه جهادی وجود نداشته باشیم هیچوقت موفقیت حاصل نخواهد شد.

در مسیر اجرا شدن طرح دنا با چه موانع ساختاری مواجه بوده اید؟

در این مسیر یک سری سختی ها از نوع عرفی و رایج بوده اند؛ مثلاً برخی ادارات یا مدارس با همکاری نداشته اند.

اما این ها از نظر من مانع نبوده و مانع آن جایی است که برخی از دوستان طلبه آن گونه که انتظار می رود با ما همکاری نداشته باشند؛ عدم همکاری دوستان خودمان سخت ترین بخش این موانع است.

فعالیت های باشگاه دنا تاکنون چه نتایجی را به طور ملموس به دنبال داشته اند؟

با توجه به اینکه این باشگاه دومین سال راه اندازی خود را طی می کند تاکنون خروجی های آن در سطح دانشگاه به منسه ظهور نرسیده اند؛ اما از آنجا که این باشگاه با الگوگیری از فعالیت های مجموعه مکتب الائمه تأسیس شده است باید گفت که افرادی را در این مجموعه داشته ایم که در حال حاضر طلاب سطح بالا و دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های تراز اول کشور هستند؛ بر این اساس می توانیم امیدوار باشیم که باشگاه دنا نیز خروجی های خوب و ممتازی را برای کشورمان به ارمغان آورد.

پیشنهاد شما برای سایر گروه های جهادی حوزوی چیست؟

در سه جهت به سؤال پاسخ می دهم؛ جهت اول به سیستم آموزشی و مدیریتی حوزه های علمیه بر می گردد که باید شرایط را برای آموزش طلبه جهادگر فراهم کرده و عرصه را برای طلاب جهادگر تسهیل نماید.

در وهله دوم عزیزان دارای دغدغه کارهای جهادی باید به صورت زنجیره ای به دنبال انجام دادن یک فعالیت بزرگ باشند و از انجام کارهای کوچک و فردی بپرهیزند.

سومین جهت پاسخ، دمیدن در رویکرد و دیدگاه انسان سازی در سطح کشور است؛ فعالیت های عمرانی و حمایتی بسیاری در کشور در حال وقوع بوده و به زعم بنده «انسان سازی» مهمترین عرصه فعالیت های جهادی می باشد.

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *