کتاب « تجربه‌نگاری در اردو‌های جهادی »

امیرالمؤمنین علی(ع):

اَلْعَامِلُ بِالْعِلْمِ کَالسَّائِرِ عَلَى اَلطَّرِیقِ اَلْوَاضِحِ .

کسی که با علم و آگاهی کاری را انجام می دهد مانند کسی است که در شاهراه اصلی(به سوی مقصد) در حرکت است.

غرر الحکم و درر الکلم، جلد۱، صفحه۸۲

از این فرمایش حکیمانه امام علی(ع) و احادیث دیگر با مضامین مشابه که همگی بر نقش به سزای دانش و آگاهی جهت به ثمر نشستن برنامه‌ها تأکید دارند، می‌توان به اهمیتِ طرح و نقشه راه، برای جلوگیری از آسیب‌ها، اتلاف و اسراف سرمایه یا عدم تحقق اهداف در امور مختلف پی برد.

آن چه امروزه در دنیا و در بنگا‌ه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی،‌ اقتصادی و… مورد توجه کارشناسان امر است، نیازشناسی و در پی آن ارائه راهکار حل مسأله با در نظر گرفتن پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی و… قبل از شروع حرکت است. بنابراین در اجرای هر برنامه‌ای، داشتن نقشه راه، موجب ثمربخشی هر چه بیشتر فعالیت‌ها و جلوگیری از ضعف‌ها و آسیب‌های احتمالی است و بلاشک یکی از مهم‎ترین ابزارهای تدوین نقشه راه مناسب، استفاده از تجربیات قبلی در موضوع مربوطه می‌باشد.

گروه‌های جهادی نیز که در صدد رفع محرومیت و خدمت‌رسانی هرچه بهتر به مردم می‌باشند؛ باید جهت بهبود کیفیت و ارتقای بازدهی برنامه‌های خود -با هر مقیاسی- نسبت به مسأله مذکور، اهتمام کافی داشته باشند.

از این رو لازم است علاوه بر تقسیم کار بین افراد جهادگر بر اساس تخصص و توانایی‌ها، نقشه راه و برنامه مدون برای انجام هر فعالیت جهادی بر اساس علم و آگاهی قبلی در زمینه‌های مختلف صورت پذیرد.

در این راستا و به منظور آشنایی هرچه بیشتر جهادگران با اهمیت و اسلوب تجربه نگاری در حرکت‌های جهادی، دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه و پژوهشکده باقرالعلوم(ع) طی اقدامی مشترک، در خردادماه ۱۴۰۱ رویداد تخصصی تجربه نگاری را با حضور اساتید مجرب و جمعی از فعالان جهادی دارای سوابق پژوهشی -از سراسر کشور- برگزار نمودند. جزوه حاضر، محتوای تدوین شده از ارائه اساتید این رویداد می‌باشد که جهت استفاده عموم علاقه‌مندان به حرکت‌های جهادی انتشار یافته است. امید است که این تلاش، به نوبه خود اثری کوچک در رشد و ارتقای حرکت‌ پربرکت جهادی داشته باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *