• صفحه اصلی
  • >
  • همدان
  • >
  • جهاد به بهانه غدیر/ تبلور عاشقانه‌ جهادگران در سنگ و خاک‌ مهاجران

جهاد به بهانه غدیر/ تبلور عاشقانه‌ جهادگران در سنگ و خاک‌ مهاجران

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جهادگران حوزوی، اینجا در پیچ ۹۰ درجه کوچه و پس کوچه‌های تو در تو زیر تیغ آفتاب، خشت به خشت و آجر به آجر درست دیوار به دیوار دلشان تا ثریا بالا می‌روند؛ تا حاج اسماعیل با دیده دل به نظاره بنشیند و روی پرچین باغ آرزو دستمریزادی حواله دل‌های صیقلی‌شان دهد.

اینجا دست به شن و ماسه و سیمان می‌چرخانند و نام می‌نویسند و روی هر آجر برچسب می‌کنند؛ دست آخر هم با یک نیت یواشکی و از بیخ دل، توی گوش دیوارچین‌های آلونک چند متری کاروانی از «جای شما خالی» را راهی آسمان می‌کنند.

آخر حاج اسماعیل معلم جهادشان شده و علم عشق در دشت را مشق می‌کنند و صبح به صبح بی‌دفتر و کتاب، فرازی از آموزه‌های جهاد را در همان برگه‌های امتحانی‌ها با خطوط آبی و سربرگ امتحان عریضه می‌کنند و دل به فراز دیگری می‌دهند.

اصلا جهاد قواره تنشان شده و شمه‌ای از شلمچه و کربلای ۴ پر شال‌شان است؛ دمی دل شریک یاد همرزمان حاج اسماعیل می‌کنند و گاهی محو خاطرات حاج احمد متوسلیان می‌شوند و دم‌دمای ظهر جرعه‌ای از قرص خورشید نوشیده و کمر همت می‌بندند تا کاری بر زمین نماند.

انگاری در این غوغاکده نیت‌های پس و پیش و درس جهاد، قدر یک عکس و چند کلمه چرا و چگونه‌اش نصیب من شده، تا کنج طاقچه دل بی‌کلام و بی‌صدا من هم مشق جهاد کنم و قلم بزنم و در بازدید از فعالیت گروه جهادی شهید مصطفوی شرکت کنم.

در جستجوی حاج احمد متوسلیان

مهدی چشمه قصابانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد همدان کلامش را پیوند می‌دهد به برنامه‌های اردو‌ی جهادی گروه شهید مصطفوی همزمان با عید سعید غدیر و می‌گوید: «این اردوی جهادی در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، آموزش و سلامت و بهداشت در طول دو هفته در حال برگزاری است.

طبق روال هر ساله، از اواسط فروردین کار جستجو را آغاز کردیم تا روستای مد نظر پیدا شود و بعد از بررسی، روستای رایکان علیا و سفلی از توابع مهاجران انتخاب شد؛ در این روستا حاج اسماعیل نجفی، رزمنده جنگ و همرزم حاج احمد متوسلیان است که بدون قوم و خویش و خانواده زندگی می‌کند.

همسر حاج اسماعیل تنها کس و کارش بود که فوت کرده و در حال حاضر تنها زندگی می‌کند و متاسفانه به دلیل آب مروارید، چشم حاجی نابینا شده بنابراین یکی از پروژه‌های عمرانی ساخت منزل مسکونی برای حاج اسماعیل است.

حاج اسماعیل دو سال در جبهه‌های حق علیه باطل خدمت کرده و همرزم حاج احمد توسلیان بوده اما متاسفانه امروز دچار کهولت سن و مشکلات بسیاری شده است.

در این پروژه بنیاد مسکن ۵۰ میلیون وام بلاعوض اعطا کرده، سپاه هم ۲۰۰ کیسه سیمان در اختیار قرار داده و اداره کل صمت ۳۰ تن ماسه در نظر گرفته البته برای ادامه کار یعنی بخش نازک‌کاری هم قول‌هایی گرفتیم.

به طور کلی سه پروژه عمرانی در این منطقه دست گرفتیم، مورد اول تخریب یک خانه مخروبه در مهاجران و تحویل زمین آن به بهزیست، پروژه دوم ساخت خانه حاج اسماعیل  و مورد سوم نازک کاری یک منزل مسکونی در مهاجران است.

این روستا با جمعیتی حدود ۳۵۰ نفر، مسائل و مشکلاتی اعم از اشتغال، مهاجرت و نیاز مبرم به مشاوره‌های خانوادگی دارد البته در قالب این اردو وکیل و مشاوره حقوقی برای رفع مشکلات حقوقی اهالی روستا هم اعزام شده است.»

پیامی از غدیر

چشمه‌قصابانی در ادامه گریزی به برنامه‌های فرهنگی اردوی جهادی می‌زند و یادآور می‌شود: «فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی، تفریحی و آموزشی در برنامه گنجانده شده تا جایی که در روستای راه‌هموار با کمک کانون پرورش فکری کتابخانه افتتاح کردیم و برگزاری دعای عرفه و همین طور نصب ۱۰۰ پرچم مناسب عید غدیر در قالب پویش ـ هر خانه یک پرچم ـ اجرایی شده است.»

ریحانه احمدی، مسئول بسیج دانشجویی واحد خواهران دانشگاه آزاد همدان از برنامه‌های خدماتی، فرهنگی و آموزشی برای خانم‌های روستا و بچه‌ها در سنین متفاوت یاد می‌کند و می‌گوید: «آموزش خیاطی برای بانوان، آموزش زبان انگلیسی برای کودکان، مشاوره خانواده و تدریس دروس از پایه اول تا ششم جزو برنامه‌های خواهران است.

از نظر فرهنگی باید اقدامات ادامه داری در این روستا انجام دهیم چراکه برخی از اهالی درگیر اعتیاد هستند و می‌طلبد جهادی و مستمر در این منطقه کار کرد.

ضمن اینکه مباحث مشاوره با موفقیت انجام شد و خیلی نتیجه‌بخش بود تا جایی که تاثیر خوبی در بانوان روستا گذاشت؛ علاوه بر مشاوره هم سه روز مبلغ به روستا اعزام شد تا مباحثی مثل احکام و نماز همچنین آموزش قرآن پیگیری شود.

ناگفته نماند توزیع پک بانوان و هدیه‌های عیدانه غدیر برای کودکان نوجوانان تهیه شد و در ادامه هم از فضایل امام علی(ع) غافل نشدیم و مبلغ غدیر بودیم؛ به این ترتیب که آموزش‌های لازم در راستای تبیین رسالت غدیر را برای کودکان و نوجوانان به تفصیل شرح دادیم.

اما نکته طلایی مباحث آموزش در این اردو ادامه‌دار بودن آموزش‌های مختلف است به طوری که مربیان در فضای مجازی آموزش را دنبال و کودکان و نوجوانان از طریق این گروه‌ها آموزش دریافت می‌کنند.»

بحران مشکلات حرکتی در فرزندان روستا

شاهرخ فخیمی، رئیس شعبه هلال‌احمر شهرستان بهار آغاز کلامش را به اهمیت اقدامات بهداشتی و درمانی اردوهای جهادی و کاروان سلامت پیوند می‌دهد و تأکید می‌کند: «در اردوی‌های جهادی اهالی معاینه می‌شوند و سلامت آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

متاسفانه با بررسی حال و احوالات اهالی این روستا با مشکلات حرکتی و استخوانی در کودکان و خردسالان مواجه شدیم، به طوری که عدد و رقم قابل توجهی از بچه‌ها درگیر هستند.

لازم است درمان این بچه‌ها با مراجعه به متخصص پیگیری شود و رها نشوند؛ ضمن اینکه در تامین مباحث دارویی و کالاهای پزشکی کودکان و محرومان مضایقه نداریم و افرادی که شرایط مناسبی ندارند می‌توانند به هلال احمر مراجعه و پرونده رسیدگی ثبت کنند.

مشکلات حرکتی به دلایل مختلف اعم از نبود تغذیه مناسب و مراقبت لازم در دوران بارداری و بدو تولد نوزاد ایجاد می‌شود، البته در سنین خردسالی قابل درمان است اما بی‌توجهی و افزایش سن منجر به بروز مشکلات بیشتر و گاهی لزوم عمل جراحی می‌شود.

 در هر نیمه روز بالغ بر ۶۰ نفر مراجعه‌کننده داریم که ۱۵ کودک دچار مشکل حرکتی حاد بوده که امیدواریم پیگیری‌های لازم توسط خانواده‌ها صورت گیرد.»

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *