مهربانی و مدارا کردن با مردم و خویشاوندان

مغلق و کثرت دو مانعی هستند که باعث شده برخی یا رجوع به تفاسیر نکنند و یا بعد از مطالعه تفاسیر به درک درستی نرسند. ما در «گزیده تفسیر» سعی کردیم کلمات تخصصی و مغلق را ساده و از حجم کلمات کاسته تا خواننده در زمان اندک به درک درستی از آیات برسد.

وإذ أخذنا میثاق بنی إسرائیل لاتعبدون إلاّ الله وبالوالدین إحساناً وذی القربی والیتامی والمساکین وقولوا للنّاس حسناً وأقیموا الصّلاه وآتوا الزّکوه ثمّ تولّیتم إلاّ قلیلاً مّنکم وأنتم مّعرضون (۸۳ بقره)

ترجمه: و [یاد کنید] زمانی که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید، و به پدر و مادر و خویشان ویتیمان ومستمندان نیکی کنید، و با مردم با خوش زبانی سخن گویید، و نماز را بر پا دارید، و زکات بپردازید، سپس همه شما جز اندکی [از پیمان خدا] روی گردانیدید؛ و شما [به طور عادت] روی گردان هستید.

گزیده تفسیر

خدای سبحان از بنی اسرائیل در مسائل اعتقادی و اخلاقی و احکام فقهی و حقوقی پیمان گرفت و مصادیقی از میثاق خود را این گونه یادآور شد:

۱. نهی از هرگونه شرک اعتقادی و عملی؛

۲. احسان به پدر و مادر؛ احسان به والدین و پرهیز از عقوق آنان از احکام عمومی و بین المللی اسلام است.

۳. رعایت اصول اخلاقی درباره خانواده و ارحام و بستگان نزدیک خویش؛ بستگان نزدیک به منزله عضو واحدند.

۴. احساس مسؤولیت نسبت به سرپرستی یتیمان، مساکین و ضعیفان جامعه؛ متمکنان در شؤون گونه گون علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مأمور به مسکنت زدایی هستند..

۵. حُسن معاشرت و گفتار و رفتار نیکو در برخورد با توده مردم، اعم از مؤمن و کافر.

۶. بر پاداشتن نماز؛ راز تعبیر از ادای نماز به «اقامه» این است که نماز ستون دین است و ستون را برپا می دارند، نه این که آن را بخوانند.

۷. دادن زکات؛ هر نعمتی، اعم از علم، جاه، مقام، قدرت، ثروت و شجاعت، دارای زکات است؛ اگر چه مشمول عنوان و حکم زکات مصطلح فقهی نیست.

کتاب : تفسیر تسنیم، جلد  ۵ شماره صفحه : ۳۵۳

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *