خدمات اجتماعی در ذات رسالت حوزه و روحانیت است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جهادگران حوزوی، امام جمعه شهر کومله استان گیلان، گفت: جهاد یعنی تلاش با همه ظرفیت و توان خود در مواجهه با موانع، برای رسیدن به مقصد و هدف، و عنصر جهاد همه جانبه در عرصه‌های جهاد نظامی، مبارزه و شهادت (جهاد اصغر) و جهاد اقتصادی اجتماعی (جهاد صغیر) و جهاد فرهنگی سیاسی، جهاد تبیین و تبلیغ با همه ابزارهای فرهنگی و رسانه‌ای پر قدرت (جهاد کبیر) و بالاترین جهاد و افضل آن جهاد با نفس (جهاد اکبر) در روحانیت شیعی نهادینه شده، و ریشه دار می‌باشد.

وی افزود: گفتمان جهادی، مرهون جهادهای فراگیر انبیا و ائمه‌ی معصومین و علما راستین بوده است و بعد از آن در مسیر خط و جریان ولایت الهی علمای افضل از انبیا بنی‌اسرائیل که مداد و مرکّبشان افضل از خون شهدا است، یعنی روحانیت شیعی که بر خود فرض دانسته تا این عنصر جهاد فراگیر را در جامعه نیز نهادینه کند و برای این کنش از راه باوری سازی نظام ارزشی و فرهنگی در جامعه و نهادسازی این ارزش‌ها و باورها در قالب نهادها و سازمان‌ها نظام تشکیلاتی با جدیت ورود کرده است.

حجت الاسلام محیطی با تاکید بر نهادینگی عنصر جهاد اصغر، جهاد نظامی، مبارزه و شهادت اظهار داشت: شهادت رسم دیرینه در مرام شاگردان ائمه علیهم السلام و روحانیت متعهد شیعه بوده است، در هر نهضت و انقلاب الهی و مردمی، روحانیت و علمای اسلام اولین کسانی بودند که بر تارک جبین شأن خون و شهادت نقش بسته است و روحانیت پیش کسوت شهادت بودند.

وی با اشاره به جهاد اقتصادی اجتماعی و خدمت رسانی به مردم در روحانیت شیعه گفت: از رسالت‌های ذاتی روحانیت شیعه اقدام و پیگیری کارهای عام المنفعه و تلاش برای رفع نیازمندی‌های مردم و کاستن از آلام رنج دیدگان و محرومان است. یکی از اقدامات خوب علما و روحانیت خدمات اجتماعی به مردم و تلاش برای رسیدگی به نیازمندان در شرایط سخت بوده است روحانیت شیعی از گذشته تاکنون در زمینه خدمات اجتماعی و اقتصادی مانند تأسیس مدرسه مسجد بیمارستان پل راه رودخانه و تأسیس زیر ساخت‌های اقتصادی و همچنین در همه کارزار مصائب و گرفتاری‌هایی مثل سیل و زلزله، خشک سالی، قحطی و در جریان بیماری‌های مسری و همه گیر حضور میدانی داشتند.

کارشناس مذهبی اظهار کرد: در تمام دوره‌های تاریخی علما و روحانیت همواره در کنار مردم بوده و در حوادث و بلایای بزرگ و کوچک به مردم و آسیب دیدگان خدمت رسانی کرده‌اند.

حجت الاسلام محیطی نهادیینه سازی جهاد کبیر و جهاد فرهنگی در روحانیت شیعه را این گونه توصیف کرد: روحانیت شیعه و علمای ربّانی در رویکردی بصیرت مدار و با دشمن شناسی نقّادانه و نگاهی واقع‌بینانه به غرب، همیشه با اصولی متقن مشی داشته‌اند و این اصول را در سیره علمی و عملی آنان می‌توان مشاهده کرد.

وی ادامه داد: الگوی مواجهه روحانیت با بلایا در طول تاریخ و اخیراً در بلای جهانی کرونا هم جهاد تبیین علمی و معرفتی و هم جهاد خدمت رسانی به مردم بوده است.

امام جمعه کومله افزود: نهادینگی عنصر جهاد فراگیر و خصوصیاتی مانند صبر زهد عدم وابستگی به دنیا شجاعت و صداقت احساس مسئولیت از مهمترین عوامل و راز و رمزهای ترویج روحانیت و پایداری و سرزنده بودن و محبوبیت روحانیت متعهد می‌باشد.

وی گفت: روحانیت همواره مورد دشمنی جهان خوران و مستکبرین علم بوده است و اگر می‌توانستند اصل و ریشه روحانیت را از بین می‌بردند، ولی نور روحانیت خاموش شدنی نیست. «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ یَأْبَی اللَّهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» (آیه ۳۲ سوره توبه).

امام جمعه کومله در پایان به نقش روحانیون شیعه در طول تاریخ تشیّع به ویژه نقش روحانیت انقلابی در طول هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در حالت کلی نقش روحانیت بر هیچکس پوشیده نیست، شاهد این مدعا خیلِ شهدای عالمان و مجاهدان صف شکن، زاهدان شب و شیران روز، استوانه‌های استقامت، چراغ‌های هدایت، مصابیح الدجی، شمع محفل بسیجیان، حماسه آفرینان و مرزداران همه جانبه اسلام است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *