خدمات اجتماعی علما به جامعه معرفی شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهادگران حوزوی، حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط به عنوان سخنران «کنگره بزرگداشت آیت الله میرزا محمدتقی شیرازی، رهبر نهضت استقلال طلبی عراق» در شهر کربلا مطالبی درباره اهمیت شناساندن علما گذشته و حال و ارائه الگوهایی از این قبیل به نسل جوان جامعه بیان کرد و با قدردانی از برگزاری این همایش ارزشمند و نگاه دقیق و رهنمود آیت الله العظمی سیستانی درباره این همایش ها، ابراز کرد: شکی نیست که هر ملتی که خواهان پیشرفت است باید این امر را بر اساس هویت خود قرار دهد و مراد از هویت اسلامی، فطری است نه ملی، قومی و فرقه ای.

مدیر حوزه علمیه خراسان، معرفی مشاهیر دینی را سودمندترین اقدام ها توصیف کرد و درباره شخصیت مدنظر در این کنگره، گفت: آیت الله محمدتقی شیرازی با آثار، پیام، موضع گیری ها، رفتارها، نوشته ها و نقش مؤثر و رهبری خود در مقابله با تجاوزات انگلیس یکی از بزرگ‌ترین الگوهای امروز جوانان ما در نهادهای جامعه است تا از رفتار سیاسی و تبلیغی ایشان در مواجهه با چالش‌ها و سربلندی زندگی و رستگاری اخروی و جلب رضایت خداوند الگوبرداری کنند.

وی با بیان اینکه این شخصیت، یکی از برجسته ترین علمای دین در طول تاریخ و از پیشگامان مبارزه عمیق و هدفمند با کانون های فساد و ظلم است، ابراز کرد: نهضت مبارزاتی ایشان تحولی چندوجهی است که آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشت اما آنچنان که شایسته است، مورد توجه قرار نگرفت و از این رو از برادران مرکز مطالعات و تحقیقات کربلا برای برگزاری این همایش تشکر می شود.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط، با بیان اینکه مبارزه با استعمار، محدود کردن نفوذ بیگانگان در کشورهای اسلامی و جلوگیری از امتیازات به نفع دولت‌ها، رویکردی است که علما و فقهای ملت برای دفاع از حقوق مردم و پایان دادن به تجاوزات ناروا اتخاذ کرده‌اند، افزود: بهترین دلیل بر این حرف زندگینامه میرزای قمی، کاشف الغطاء و دیگر علمای دینی که در بهبود شرایط اجتماعی و دفاع از منافع ملی سهم بسزایی داشتند؛ این تلاش ها و کمک های سازنده در اقدامات انقلابی میرزای شیرازی و پس از ایشان، آیت الله میرزا محمدتقی شیرازی به اوج خود رسید.

وی با تأکید بر لزوم شناخت علما و تلاش های اجتماعی آنان، اظهار کرد: به طور مثال چند نفر آیت الله کاظم یزدی، صاحب العروه الوثقی را می شناسند و چه کسانی علمایی را می شناسند که در زمان حمله و اشغال لیبی علیه ایتالیایی ها فتوای جهاد دادند؟ یا چه کسی نام مرجع بزرگ شیعه را می داند که با حمله انگلیسی ها به بوشهر، فتوای جهاد را صادر و با انقلابیون برای دفع حمله بریتانیایی ها اقدام کرد؟

مدیر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: نمونه‌های افتخارآمیز دیگری از مشارکت علما در عرصه سیاسی و اجتماعی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به فتوای شیخ الشریعه اصفهانی مبنی بر تحریم انتخابات تقلبی انگلیس و ممنوعیت شرکت در انتخابات اشاره کرد. امروزه چنین نمونه هایی تقریباً در کتاب ها وجود ندارند در حالی که شایسته است که جوانان الگوهای خود را بشناسند.

وی در پایان با بیان اینکه این همایش کار بزرگی بود که در همین راستا امیدواریم از این دست سلسله کنگره ها برای آشنایی بیشتر جوانان با علمای گذشته و حال برگزار شود، ارائه راه حل های خلاقانه برای مشکلات موجود و به عبارتی، پیوند زمان حال با گذشته را در اینگونه همایش ها لازم دانست زیرا این امر همان چیزی است که در جامعه امروزی به آن نیاز داریم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *