جهاد تبیین در سیره امام حسن مجتبی علیه السلام

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جهادگران حوزوی، «جهاد تبیین»، راهکاری مؤثر در راستای مقابله با ابهام‌آفرینی‌های موجود در فضای اجتماعی و مجازی، علیه انقلاب و نظام اسلامی‌است و نقش به سزایی در خنثی نمودن توطئه دشمنان دارد. کارکرد این کلید واژه‌ مهم که در ارشادات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تأکید خاص بوده‌است، در دوره‌های مختلف تاریخ نمایان بوده و اهمیت اهتمام به آن را برای انسان‌های آزاداندیش مشخص می‌نماید.

این یادداشت، شرح کوتاهی از یک نمونه‌ تاریخی موفق «جهاد تبیین» است که در آن هوشیاری و تدبیر امام حسن مجتبی (ع)، دست دشمنان اسلام را از رسیدن به مقاصد شومشان کوتاه نموده است:

معاویه، پس از پیروزی نظامی علیه حکومت عراق، تهاجم بی‌سابقه‌ای را برای نابودی فرهنگ رسالت و امامت امامان راستین شیعه آغاز کرد؛ موارد زیر، از مصادیق این تهاجم و سیاست فرهنگی معاویه بودند:

الف) بدعت‌گذاری در دین

ب) تشویق جاعلان حدیث و ترویج اسرائیلیات

ج) علنی نمودن منکرات

معاویه با این کارها، قصد ضربه زدن به دین مبین اسلام و کاهش اعتبار کلام رسول خدا (ص) و اهلبیت (ع) را داشت و به دنبال تداوم حاکمیت غاصبانه خود بود. این سیاست، با آرای بعضی از فرقه های یهودی که پیروان آنان نفوذ فراوانی در دربار حاکمان آن زمان داشتند، کاملاً هماهنگ و منسجم بود.

با این وجود و با همه کوششی که معاویه در از بین بردن سیره رسول خدا (ص) و منزوی کردن اهل بیت (ع) داشت، موفقیت چندانی به دست نیاورد؛ زیرا شیوه‌ای که امام حسن مجتبی (ع) در تربیت مردان صالح و فدایی برای اسلام و معرفی فرهنگ اصیل و صحیح امامت راستین در مدینه جدش رسول خدا (ص) انتخاب کرده بود، اثری ژرف در دل‌های مردم و مسلمانان گذاشت و آنان دانستند که احکام شرعی و مسائل روزمره خود را باید از مدینه دریافت کنند.

امام حسن (ع) به تبعیت از پدر بزرگوارشان، حضرت امام علی (ع)، برای نابود ساختن این توطئه‌های پلید، فرزندان خود و برادرش را جمع کرد و فرمود: «ای فرزندان و برادرزادگانم، امروز شما کودکان قومی هستید که به زودی بزرگان نسل بعدی خواهید بود؛ پس دانش را بیاموزید و هر کدام از شما نمی تواند روایت نقل کند، آن را بنویسد و در خانه اش نگه دارد.»

همچنین، امام حسن (ع) نامه‌هایی را به بعضی از افراد مؤثر و ناآگاه به صورت کاملا پنهانی ارسال می‌داشت و در آن، انحرافات هیئت حاکم را از سیره جدش رسول خدا (ص) بیان می‌نمود و نیز مردانی را آموزش و تعلیم می‌داد و به شهرهای مختلف می‌فرستاد. آن امام بزرگوار لحظه‌ای آرام نمی‌گرفت به طوری که معاویه از فعالیت‌هایش وحشت داشت…

 

نویسنده: مهدی کمیلی، مسئول معاونت علمی دبیرخانه جهادگران حوزوی

با اقتباس از کتاب: زندگانی سیاسی امام حسن، صص ۱۲۱ تا ۱۲۸

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *