اردوی جهادی، الگوی ایرانی


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جهادگران حوزوی، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رنجبر، استاد زبردست درس خارج فقه روابط بین‌الملل و عضو کارگروه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه‌های علمیه است که چند سال پیش با تألیف کتاب «جنگ سرد ایران و آمریکا»، میدان جنگ ایران و آمریکا را «یک جهان» توصیف کرد که از نظر برخی خنده‌دار بود. وی با پیش‌دستی از بسیاری از متخصصین امر، با مطرح کردن افول آمریکا جنجال بسیاری آفرید. وقتی چند سال بعد، آمریکا در بزرگ‌ترین جنگ تجاری تاریخ، از چین شکست خورد و توان شکننده‌اش با ویروس کرونا رو به تحلیل رفت، کارشناسان غربی هم به افول قدرت آمریکا اشاره کردند. پس از آن نگاه‌ها دوباره به سمت دکتر رنجبر بازگشت و اکنون با سخنرانی‌ها و ارائه‌های گوناگون در طول روز، در کنار جهاد تبیین، به فهم عمومی از معادلات جهانی کمک می‌کند.

در ادامه شما را دعوت می‌کنیم به مطالعه گفتگوی جذاب «خط جهاد» با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدعلی رنجبر

سلام علیکم و رحمۀ الله.
علیکم السلام برادر.

خب من همیشه این طور شروع می‌کنم؛ برویم سر اصل مطلب. حرکت‌های جهادی طلاب و روحانیون و خدمت‌رسانی آنان به مردم در زمینه‌های مختلف اقتصادی، چه جایگاهی در منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دارد؟
بسم‌الله الرحمن الرحیم. ما در یک جنگ صرفا اقتصادی نیستیم. ما در یک جنگ ترکیبی هستیم. از قبل هم بوده‌ایم. این جنگ ترکیبی دو خط دارد. این دو خط موازی، ریلی می‌سازند که قطار دشمن روی آن حرکت می‌کند.
یک خط از این ریل، واقعیت میدانی است و خط دیگر، برساخت ذهنی و روایی با جنگ تبلیغاتی است. در گذشته همین بوده و الان نیز ادامه دارد. البته به سبب شبکه‌های مختلف تبلیغاتی که ایجاد شده است، جنبه‌‌ی روایی آن تشدید گردیده و جنگ ترکیبی را پر رنگ کرده است.
حالا ما به عنوان یک طلبه باید حواسمان باشد که در جنگ اقتصادی امروز که بخشی از واقعیت میدانی جنگ ترکیبی یا هیبریدی است، یک خط از ریل، مباحث اقتصادی، واقعیات اقتصادی و مشکلات موجود است، یک خط هم آن جنگ تبلیغاتی و روایی دشمن است.
طلاب جهادی در هر دو بخش می‌توانند کمک کرده و منافع ملی جمهوری اسلامی را تأمین نمایند. اولا در بخش واقعیات میدانی اقتصادی، می‌توان هم در مباحث نظری و جهاد علمی برای الگوسازی پیشرفت، نظریه‌پردازی کرد. می‌توان مشکلات را بررسی و مطلوب‌نگاری کرد و برای رسیدن به آن، نقشه‌نگاری نمود.
همچنین در بخش خط روایی می‌توانیم دروغ‌ها و نکات غیر واقعی ساخته شده توسط دشمن را افشا کنیم و این نکته را آشکار کنیم که دشمن به خاطر شکست‌هایی که خورده است، صرفا برای فاتح معرفی‌کردن خود دست به چنین تبلیغات، فشار روانی و برساخت غلط روایی می‌زند. طلاب جهادی در این عرصه نیز بسیار می‌توانند موفق عمل کنند و کمک‌حال دولت و نظام در جهت‌دهی به افکار مردم باشند.
باید عنایت داشته باشید که جامعه دارای سه لایه‌ی مردمی، نخبگانی و حاکمیتی است. لایه‌ی مردمی، شامل طبقات پایین‌دست، میانی و بالا دست می‌شود. ما باید با این سه طبقه برای تبیین مسائل ارتباط برقرار کنیم که حرکات جهادی یکی از بهترین راه‌های این کار به شمار می‌روند.
ارتباط با لایه‌ی نخبگانی جامعه که شامل دانشجویان و طلاب، اساتید حوزه و دانشگاه و مراجع علمی در حوزه و دانشگاه است نیز بسیار ضروری است تا نگذاریم این‌ها دچار یأس، ناامیدی و اشتباه محاسباتی شوند و به پیاده‌نظام دشمن تبدیل شوند.
در لایه‌ی حاکمیتی که از مسئولین محلی، ملی و فراملی شکل گرفته است نیز به تبیین مسائل از جمله توانایی‌ها و کارکردهای جهاد خدمت‌رسانی نیازمندیم تا در این جنگ اقتصادی و ترکیبی، این‌ها دچار حاشیه‌ها و مسائل فرعی و تصمیمات اشتباه و هزینه‌های اضافه نشوند.
جهادگران حوزوی می‌توانند در اشکال مختلف، ریل آمریکایی‌ها را منفجر کنند.

تعداد زیادی از طلاب غیر ایرانی در اردوهای جهادی حوزوی ایران شرکت کرده‌اند و تحت تأثیر آن در سال‌های اخیر دست به تأسیس گروه‌های جهادی در کشورهای خود در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین زده‌اند. این اتفاق و گسترش فعالیت‌های جهادی طلاب چگونه می‌تواند نقش جهانی ایران را افزایش دهد و کشورمان را در راه تبدیل شدن به یک بازیگر مهم در نظم جدید پیش‌روی جهان تقویت کند؟

حضور طلاب غیر ایرانی در گام اول در اردوگاه‌های جهادی ایرانی بسیار مهم است. از این جهت که مردم ما را با طلاب و آشنا می‌کند و ذهنیت مردم را نسبت به مردم این کشورها تغییر می‌دهد. یک تغییر درست و در جهت بهتر شدن. تغییر ذهنیت مردم ما، موتور محرکه‌ی ورود و نفوذ و قدرت ماست. علی‌الخصوص در کشورهای منطقه‌ی غرب آسیا، چه طلاب پاکستانی، عراقی و چه سوری و آذری و تاجیک. همچنین در جهان اسلام و در گام بعد، هر جا که مسلمانی هست. این طلاب با حضورشان اینچنین کاری می‌کنند.
در ادامه، ایشان با بازگشت به کشور خود و تأسیس گروه‌های جهادی که در حد توان خود می‌توانند داشته باشند، باعث تصحیح تصویر و ذهنیت مردم آن کشورها نسبت به ایران می‌شوند. مردم و جامعه‌ی آن‌ها احساس می‌کنند که این فرد در ایران، چنین تجربیاتی را به دست آورده، چنین توانمندی‌‌هایی را به دست آورده که حالا می‌تواند بیاید و در سرزمین مادری خویش به اجرا بگذارد. این خیلی مردم آن کشورها را نسبت به ایران علاقه‌مند می‌کند. وقتی که علاقه‌مند بشوند، الگودهی صورت می‌گیرد و این الگودهی، دامنه‌ی نفوذ تمدنی ما به شمار می‌رود.
تصور کنید ایران به جای «گروه‌های مردم‌نهاد غربی» «NGOها»، «گروه‌های خیریه‌ی تبشیری مسیحی» و «سازمان‌های خیریه‌ی بین‌المللی آمریکایی»، یک نسخه‌ی جذاب‌تر و کارآمدتر جایگزین با نام «گروه‌های جهادی حوزوی» را عرضه کرده است. این الگودهی و افزایش دامنه‌ی نفوذ تمدنی، موجب ایجاد نقش پیش‌رانی و فعال برای ایران در عصر جدید و نظم جدید می‌شود.
اکنون که آینده‌ای سخت با توجه به افزایش جنگ‌ها و شرایط سخت جنگی در کمین جهان قرار دارد، این الگودهی اردوهای جهادی طلاب غیر ایرانی در سرزمین‌های مختلف، می‌تواند ضمن حل مشکلات مردم، حضور ایران را نیز تضمین کند. همچنین علاوه بر حضور فیزیکی، حضور فرهنگی ما نیز محقق خواهد شد.

جایگاه جهاد خدمت‌رسانی در افق تمدن‌سازی اسلامی چیست؟

اصولا در جهاد، مبارزه نهفته شده. یعنی تلاش و مبارزه‌ای در برابر دشمن. این دشمن سر تسلیم فرود نمی‌آورد مگر این‌که نابود شود. پس تا دشمن هست، مبارزه و جهاد برقرار است. ما باید کاملا امیدوارانه با صبر و استقامت در زمینه‌های مختلف، از جمله جنگ ترکیبی و اقتصادی به جهاد مشغول باشیم. این خدمات‌رسانی‌ها که مصداق یک مبارزه‌ی حرفه‌ای و اثرگذار هستند، قطع‌کننده‌ی سیطره و سلطه‌ی آمریکا بر جهان خواهد بود. بریدن دست آمریکا از سر زندگی جهانیان، تنها با انتشار یک سبک زندگی و ساخت تمدنی اسلامی محقق خواهد شد که حرکت‌های جهادی، به شدت در ساخت و انتشار آن مؤثر خواهند بود ان‌شاءالله.

تشکرات و ارادت بسیار ما را بپذیرید.

 مسلم عارف

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *