به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهادگران حوزوی، فعالیت گروههای جهادی در عرصههای گوناگون، در کنار موفقیتهای کلی گاهی اوقات با نتایج مطلوب همراه نیست؛ استفاده از تجربیات و الگوهای موفق در عرصههای مختلف خدمترسانی، موجب رفع نقایص و افزایش بازدهی عملکرد گروهها میگردد؛ لذا مهارت تجربهنگاری، کمک میکند تا در راستای تدوین الگوهای جامع و رسیدن به موفقیت حداکثری گامی مؤثر برداشته شود.
مطالب مرتبط
♦ گزارش تصویری
در راستای کاهش اشکالات گروههای جهادی بر اساس تجربیات موفق سایر گروهها، نیاز آنها به تجربهنگاری جهت توسعه و تعمیق فعالیتها و اثرات خود، روایت درست و مستقیم فعالیتها و تجربیات از سوی خود این گروهها، تقابل با روایتهای نادرست دشمن و یا ساکت ماندن رسانهها در مورد فعالیتهای گروههای جهادی، دبیرخانه هماهنگی گروههای جهادی حوزوی به برگزاری دوره تجربهنگاری ویژه جهادگران حوزوی اقدام کرد.
این دوره از ۲۸ الی ۳۱ خرداد به مدت ۴ روز در روستای خاوه قم برگزار و طی آن سرفصلهایی همچون «تاریخچه تجربهنگاری و اهمیت آن»، «انواع مختلف تجربهنگاری فرهنگی»، «طرح نویسی در تجربهنگاری»، «روشهای مستندسازی و جمعآوری دادهها در تجربهنگاری»، «روشهای نظمبخشی به دادهها»، «روش نگارش یادداشتهای علمی» و «روشهای توزیع و ترویج نتایج تجربهنگاری» آموزش داده شد.
آموزش این سرفصلها در قالب ۱۹ کلاس فشرده، با تدریس ۱۵ تن از اساتید حوزه و دانشگاه و در دو نوبت صبح و عصر بود.
آقایان حجت الاسلام کاظمزاده مسئول گروه جهادی محبین ائمه و استاد حوزه و دانشگاه، دکتر یاسی استاد دانشگاه جامعه المصطفی(ص)، دکتر مبینی استاد حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام بطحایی نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه، دکتر اسداللهی استاد دانشگاه، دکتر قافله باشی پژوهشگر مرکز سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف، دکتر مولایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دکتر خانمحمدی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حجت الاسلام مرادی استاد حوزه و دانشگاه و مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره)، دکتر هاشم آبادی استاد دانشگاه، حجت الاسلام علی مهدیان استاد حوزه و فعال فرهنگی و حجت الاسلام امینی معاونت فرهنگی پیامرسان ایتا به تدریس در این دوره پرداختند.
معرفی نمونههایی از تجربهنگاریهای صورت گرفته در گروههای جهادی نیز از دیگر برنامههای این دوره آموزشی بود.
گفتنی است، ۱۳۰ مبلغ جوان و جهادی برای حضور در این دوره ثبتنام کردند که پس از انجام مصاحبه اختصاصی، ۴۰ نفر از آنان انتخاب و در نهایت ۳۰ مبلّغ موفق به حضور در دوره گشتند؛ افرادی که موفق به کسب نمره قبولی در آزمون پایانی شدند، گواهینامه معتبر را دریافت خواهند کرد.
سابقه حضور در اردوهای جهادی، توانایی ارتباطگیری و انجام مصاحبه، توانایی تولید گزارش پژوهشی و رسانهای و قبولی در مصاحبه که از سوی دبیرخانه هماهنگی گروههای جهادی حوزوی انجام شد، از شرایط اصلی حضور در دوره به شمار میرفت.
دوره آموزش تجربه نگاری با همکاری مشترک «مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت»، «دبیرخانه هماهنگی گروههای جهادی حوزوی»، «گروه مسائل اجتماعی اسلام و ایران دفتر تبلیغات اسلامی» و «گروه تجربه نگاری پژوهشگده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقر العلوم (ع)» برگزار شد.
دکتر قافله باشی از اساتید این دوره در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی جهادگران حوزوی ضمن پرداختن به دلایل اهمیت تجربه نگاری در فعالیت های جهادی عنوان داشت: روحانیت باید محور پیشرفت قرار گیرد و این امر نیازمند آماده شدن آنان برای نقش آفرینی های جدید در سطح جامعه است؛ به واقع یکی از بهترین روش های دیپلماسی و صدور انقلاب اسلامی حرکت های جهادی هستند.
دکتر مولایی آرانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: تجربه نگاری از دو جهت مهم است؛ به اعتقاد بنده آنچه به بومی سازی علوم انسانی در جامعه اسلامی ما کمک می کند تجربه نگاری های متعدد است و این دوره می تواند آغازی بر این جریان در سطح کشور باشد.
حجت الاسلام بطحایی نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه فهم و تأثیرگذاری وقایع را در منوط به قرار گرفتن آن ها در قالب روایت و داستان دانست و خاطرنشان کرد: همه ما جهان بینی خود را داریم و انتقال آن زمانی اتفاق می افتد که تبدیل به داستان و روایت شود؛ فعالیت های جهادی حوزویان نیز اتفاقات ارزشمندی هستند که باید ماندگار و سازنده شوند و این کار با استفاده از تجربه نگاری امکان پذیر است.
حجت الاسلام مرادی از دیگر اساتید این دوره به تدریس روش برنامه ریزی فرهنگی پرداخت و در ادامه شیوه های تجربه نگاری را آموزش داد.
وی در گفت و گویی بیان داشت: وقتی فعالیت های جهادی مکتوب شوند رو به رشد خواهد بود و هم برای خودمان و سایر جهادگران قابل استفاده می باشند.
مدیر حوزه علمیه امام خمینی (ره) آموزش مهارت های مرتبط با نیازهای طلبگی را کارآمد دانست و گفت: ما اگر تجربیاتی که در حوزه به دست می آوریم را به دانش تبدیل کنیم می تواند در زمان و انرژی سایر افراد و گروه های حوزوی صرفه جویی شود.