• صفحه اصلی
  • >
  • قم
  • >
  • اگر به دنبال نقد وضعیت موجود هستیم، باید خودمان وسط میدان باشیم

اگر به دنبال نقد وضعیت موجود هستیم، باید خودمان وسط میدان باشیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهادگران حوزوی، حجت الاسلام والمسلمین علی مهدیان نویسنده و استاد حوزه علمیه در آیین اختتامیه دوره آموزش تخصصی تجربه نگاری که در روستای خاوه قم و با حضور جمعی از طلاب جهادگر کشور برگزار شد، به تشریح اهمیت این کار در فضای فعالیت های جهادی پرداخت و گفت: مقوله روایت کردن یک کار اساسی بوده که در طول تاریخ و در قالب فتوت نامه ها هم دیده می شود. همین نوشته ها بوده که بسیاری از وقایع مهم تاریخ را به گوش ما رسانده اند.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

 نخستین دوره تخصصی آموزش تجربه‌نگاری

وی افزود: نقش حضرت زینب سلام الله علیها در واقعه عاشورا نمونه ای از روایت گری است که موجب ماندگاری و تأثیرگذاری این اتفاق اجتماعی مهم شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدیان خاطرنشان کرد: ما باید هم هنر نگارش روایت را داشته باشیم و هم راه نشاندن آن بر دل مخاطبین را بدانیم.

وی افعال را دارای روح دانست و گفت: روح رفتار و معنای آن «نیت» است؛ تقریر شهید آوینی بر روی مستند روایت فتح تصویر را احساس بخشیده و حال و نشاط معنوی آن را به مراتب افزایش می دهد.

این نویسنده حوزوی تصریح کرد: روایت گر می تواند معانی امور و افعال انسانی را باز نماید؛ اگر یک اتفاق مهم همچون اردوهای جهادی را پذیرفتیم باید شخصی برای روایت گری آن هم تربیت نموده و با خود به اردو ببریم.

وی با اشاره به افزایش معنویت افراد طی اردوهای جهادی افزود: با حضور در اردوها و لمس محرومیت ها و دردهای افراد محروم احساسات ما برانگیخته شده و بر معنویت ما افزوده می گردد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدیان بیان داشت: مقام معظم رهبری در دیدار با جهادگران باری را که امروز باید ما برداریم خیلی سنگین برشمردند؛ ایشان با دیدن بلوغ در فعالیت های جهادی سطح کشور از جهادگران پیامی صادر کردند و فرمودند شما باید جلوداران پیشرفت و عدالت باشید.

وی گفت: مقام معظم رهبری تأکید داشتند تعدادتان را با گفتمان سازی زیاد کنید؛ ایشان در ادامه پیام به جهادگران راهکار گفتمان سازی را روایت تجربیات اعلام کردند. پس تجربه نگاری اهمیت بالایی در ترویج فرهنگ جهاد دارد.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: روایت، یک زاویه نگاه به صحنه دارد که آن زاویه را ما انتخاب می کنیم؛ اما انتخاب این زاویه نگاه دارای قواعدی است که ما باید آن ها را به خوبی بدانیم.

وی با تأکید بر اجتماعی بودن روایت عنوان داشت: روایت اتفاق مهمی است که به وسیله آن رفتارهای اجتماعی در اذهان می ماند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدیان گفت: یکی از آثار روایت جهادی افزایش مجاهدین و جلوداران راه انقلاب و عدالت است و از این طریق حرکت به سمت آرمان های انقلاب جدی تر و سریع تر خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در جهاد تبیین باید بدانیم دشمن دارد چه کاری انجام می دهد و چه حرفی را مطرح می کند. ما باید در مقابل آن روایت خود را به اذهان بنشانیم.

این نویسنده حوزوی حضور در وسط میدان را از عوامل امیدافزایی برشمرد و خاطرنشان کرد: ما اگر به دنبال نقد وضعیت موجود یا کم کاری ها هستیم باید خودمان در وسط میدان حضور داشته و بر اساس اطلاعات میدانی و تجربیات دقیق حرف بزنیم.

وی گفت: محرومین در نگاه امام خمینی (ره) ولی نعمتان نظام و انقلاب هستند؛ ما باید بر اساس این نگاه به کمک محرومین برویم و آنان را از فقر اجباری نجات دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مهدیان بیان داشت: در جنگ شناختی باید آستین بالا بزنیم و به روایت گری، ثبت و انتشار فعالیت های جهادی بپردازیم.

وی ضمن بیان چگونگی اتصال بین هویت جهادی و هویت انسان های مستعد برای قیام افزود: اگر این دو به هم متصل شوند روحیه قیام در جامعه رشد پیدا می کند. باید برای قیام لله و توسعه انقلاب اسلامی هویت جهادی در جامعه ما ترویج پیدا کند و این امر به وسیله روایت و تجربه نگاری محقق می شود.

استاد حوزه علمیه در پایان اظهار کرد: قدرت جامعه دینی ما در هویت ایمانی آن است؛ ما باید همین هویت را تقویت نماییم تا جامعه ای قوی تر و مقاوم تر را شکل دهیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *