گره‌گشایی و پناه‌گاه مردم بودن در مشکلات، شاخصه اصلی حوزه تراز اسلام و انقلاب است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهادگران حوزوی، جنگ که فقط تیر و تفنگ نیست که اگر شیپورش نواخته شود مرد از نامرد شناخته شود. بحران‌ها و حوادث اقتصادی، طبیعی، سیاسی و رسانه‌ای هم خودشان محک مهمی برای شناسایی مرد از نامرد هستند.

زلزله هر جا را که ویران کند، بنّا می‌خواهد؛ هم برای تعمیر دیوارهای فروریخته و هم برای مرمت دلهای آشفته. هر دو ارزشمندند اما اگر دلی از آشفتگی بیرون نیاید، قصر هم برایش زندان است و برعکس؛ اگر دلی پرشعف شد، کنج چادر را مأمن خود می‌پندارد.

خبر زلزله که مخابره شد، طلبه‌های هرمزگان پیش از آن که تفرقه‌بازان شیعه و سنی بساط فریبشان را بگشایند خود را مثل خون در پیکر رو به احتضار روستاهای ویران جاری کردند. آن چنان که آیت‌الله اعرافی دست به قلم شد و این شکوه را قدردانی کرد. حالا روایت این حیات دوباره را از زبان مدیر حوزه‌های علمیه استان هرمزگان؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حقیقی می‌شنویم.

 

استان هرمزگان جزو مناطق مشترک شیعه و سنی است. ارتباط طلاب و روحانیون تشیع و اهل‌سنت با یکدیگر چگونه است؟

رابطه حوزه‌های علمیه شیعه و اهل‌تسنن خیلی خوب است. رفت و آمد بین مدارس علمیه در جریان است. نشست‌های دو یا چند جانبه‌ای بین علمای شیعه و اهل‌سنت برگزار می‌شود.

در مدارس علمیه استان هرمزگان علاوه بر مباحث درسی و علمی، آیا برنامه‌های اجتماعی، تبلیغی و جهادی هم در نظر گرفته شده است؟

حوزه علمیه باید با مردم و برای مردم باشد. در حال حاضر، آن روحانی یا حوزه‌ای موفق است که با دردهای مردم آشنا و مشکلات آن‌ها را مشکل خودش بداند. بر این اساس سعی کرده‌ایم هر مدرسه در استان یک گروه جهادی طلبگی داشته باشد.

روستای سایه خوش، صددرصد سنی‌نشین است. بعد از زلزله، طلاب مدارس علمیه شیعه از اولین گروه‌های امدادرسان بودند که آنجا رسیدند. آواربرداری، تأمین بخشی از مایحتاج مردم زلزله‌زده، ارائه مشاوره و ایجاد آرامش روانی برای آن‌ها و فعالیت‌های عمرانی از خدمات طلاب بود که نگاه خوبی نسبت به حوزه‌های علمیه ایجاد کرد.

در سیل شهر سنی‌نشین جاسک طلاب جهادگر به کمک آسیب‌دیدگان رفته و بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان کمک توسط حوزه علمیه هرمزگان جمع‌آوری و هزینه شد.

در اوج شیوع کرونا قریب ۴۰ نفر از طلاب جهادگر بشاگرد در بیمارستان‌های مخصوص کرونایی‌ها، خدماتی همچون یاری‌رسانی به پرسنل درمان و تغسیل داشتند.

چه لزومی‌دارد روحانیون به خدمات جهادی بپردازند؟ آیا به تحصیلشان ضربه نمی‌زند؟

اعتمادی که مردم به طلاب و روحانیون دارند حضور آنان در مواقع حساس را ایجاب می‌کند؛ در طول تاریخ علما پناهگاه و گره‌گشای مشکلات مردم بوده‌اند. الآن هم باید حوزه خود را پناهگاه مردم در ساحت‌های مختلف بداند تا در تراز انقلاب اسلامی و دین مبین اسلام باشد؛ هرچه در بین مردم بودن بیشتر باشد به اهداف انقلاب اسلامی نزدیک‌تر خواهد بود.

فعالیت‌های جهادی با تحصیل قابل جمع است؛ تحصیل در راستای خدمت‌رسانی به مردم است.

حضور طلاب در بین مردم در قالب‌های تبلیغی و جهادی چه تأثیری در خنثی نمودن نقشه‌های دشمن دارد؟

انقلاب اسلامی ‌که به برکت خون شهدا و هدایت‌های امام راحل (ره) شکل گرفت نظام‌های استکباری را به زانو درآورد. حوزه و انقلاب از هم جدا نیستند؛ دشمنان برای شکست مردم ایران به این نتیجه رسیده‌اند که آنان را از دستگاه امام حسین(ع) و در وهله بعد از روحانیت فاصله دهند.

خنثی‌سازی این سناریو از طریق حضور روحانیت در میان مردم محقق می‌شود.

اساسا عافیت‌طلبی و رفاه‌طلبی یک مشکل و آسیب جدی برای روحانیت است؛ باید حواسمان باشد که اهداف دین و انقلاب اسلامی‌ را به مشکلات معیشتی و اقتصادی گره نزنیم.

باید زندگی ما به گونه‌‍‌ای باشد که اگر مردم مشکل معیشتی دارند، ما هم داشته باشیم. ما باید مانند ضعیف‌ترین  اقشار مردم زندگی کنیم و از زیست تجملی به طور جدی بپرهیزیم.

نقش‌آفرینی علما در زمینه خدمت‌رسانی به مردم و تحکیم وحدت بین شیعیان و اهل‌سنت استان هرمزگان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حاج آقای عدالت در شهرستان رودان یکی از این عالمان دینی است که قریب ۲۰ هزار نفر را تحت پوشش داشته و به صورت ماهانه کمک‌های معیشتی را به دست آنان می‌رسانند. بسیاری از نیازمندان استان با کمک حاج آقای عدالت خانه‌دار شده و ایشان تا کنون در زمینه تأسیس چندین مدرسه و درمانگاه نیز شرکت داشته‌اند.

در بندرعباس شخصیت ممتاز و برجسته‌‍‌ای به نام حاج آقای متین داریم که از مبارزین اوایل انقلاب اسلامی بوده‌اند. ایشان را می‌توان یک جهادگر واقعی دانست.

فعالیت‌های حجت الاسلام والمسلمین رکنی در سطح استان هرمزگان و در راستای تحکیم وحدت شیعیان و اهل‌سنت بندر‌لنگه نیز کاملا محسوس و قابل تجلیل است.

در شهر میناب هم حجت الاسلام قنبر درویشی به ارائه خدمات اجتماعی مختلف پرداخته و در راستای وحدت شیعه و سنی تلاش‌های شایانی داشته‌اند.

اعتمادی که علمای استان هرمزگان به وجود آورده‌اند موجب شده هم از ظرفیت‌ طلاب برای خدمت‌رسانی استفاده کنند، هم از توانمندی‌های غیرطلاب.

با توجه به تنوع موجود در عرصه‌های خدمت‌رسانی در جامعه به نظر شما طلاب برای اثرگذاری بیشتر باید در کدام عرصه به ارائه خدمت بپردازند؟

پرداختن به فعالیت‌های سازندگی و خدمت‌رسانی عمرانی مهم است اما بخش مهمی از این مشکلات به عوامل فرهنگی برمی‌گردد.

مردم نیز از حوزه و روحانیت انتظار پرداختن به مسائل فرهنگی و تبلیغ دینی دارند.

لطفا در مورد نقش مرحوم حاج عبدالله والی در محرومیت‌زدایی از این منطقه توضیحاتی بفرمایید.

خصیصه‌‍‌ی مرحوم حاج عبدالله والی این بود که به حوزه علمیه و روحانیت اعتقاد و باور عمیق و قلبی داشت. ایشان بانی حوزه علمیه بشاگرد شد و همه خدمات خود را یک طرف و تأسیس مدرسه علمیه را یک طرف می‌دانست و می‌گفت اگر قرار باشد چیزی منطقه بشاگرد را نجات دهد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *