• صفحه اصلی
  • >
  • خراسان رضوی
  • >
  • مشتاق کار جهادی در میدان تربیت اسلامی، و جنگیدن در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هستم

مشتاق کار جهادی در میدان تربیت اسلامی، و جنگیدن در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی هستم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهادگران حوزوی، ویژه‌نامه بزرگداشت روحانی مجاهد حجت السلام علی صفوی شاملو منتشر شد. در ادامه برشهایی از این ویژه نامه تقدیم نگاه شما می گردد.

خبر، بهت آور بود و غیرقابل باور: علی شاملو با خانواد‌هاش در مسیر بازگشت از شمال، تصادف کرده‌اند و علی آقا متاسفانه…

علی صفوی شاملو، متولد ۱۳۶۰ در مشهد، فارغ التحصیل مدارس سمپاد،کارشناسی مهندسی پلیمر از دانشگاه امیرکبیر، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه علم و صنعت و دانش آموخته سطح ۳ حوزه علمیه مشهد.

تصمیم بزرگ زندگی…

در تمام سال‌های دانشجویی، حتی لحظه‌ای به ذهنم خطور نکرده بود که ممکن است روزی لباس «طلبگی » بپوشم و «آخوند » شوم. تا اینکه استاد صفایی حائری را شناختم و همه زندگی‌ام به هم ریخت … یادم هست که مشغول آماده شدن برای آزمون دکتری بودم. آن سال ها، سال های ۸۶و ۸۷ ، کتابخانه دانشگاه تهران تا ساعت ۱۲ شب باز بود و برای مطالعه آنجا می رفتم. هر روز صبح کتاب آمار مهندسی جان فروند و چند نفر دیگر از منابع مهندسی صنایع را به همراه چند تا از کتاب های استاد، داخل کیف می گذاشتم و به کتابخانه می آمدم. شب، هنگام برگشتن به منزل، می دیدم که فقط کتاب های استاد را خوانده ام وتمام روزم به مطالعه و تفکر روی آنها گذشته است. اولین تجربیات تبلیغی من درهمین دوران و قبل از طلبگی شکل گرفت که در جمع های چندنفری، کتاب «رشد » ایشان را توضیح و شرح می دادم و آثار شگفت آن را بر روی دوستانم می دیدم. از اینجا ایده طلبه شدن کم کم در ذهنم جدی شد و رسیدم به جایی که الان هستم.

پرتکرارترین سوالی که از من می شد این بود که:  «چه شد که پس از سال ها تحصیل دانشگاهی و کار صنعتی و…طلبه شدی؟ »، پاسخ می داد:  این سؤال یک جواب دارد و آن هم آشنایی من با نوشته ها واندیشه های استاد «آیت الله علی صفایی حائری » است.

سیر مطالعاتی استاد صفایی حائری

نوشته ها و اندیشه های استاد، گنجینه ای بی نظیر است. امروز اعتقاد جدی دارم که برای معرفی دین و پاسخ به هجمه ها و شبهه ها، و تبیین اینکه در دنیای پرآشوب و پرتحول امروز اصلا چه نیازی به دین داریم و زندگی دین و زندگی دین دارانه چه برتری بر زندگی بدون دین دارد، هیچ مجموعه ای بیشتر از آثار ایشان راهگشا نیست؛ محصوصا اگر مخاطب دانشگاهی، اهل مطالعه و خوش فکر مواجه باشیم. البته سلوک عملی پیامبرگونه و برخوردهای تربیتی و انسان ساز ایشان هم دنیایی دیگر است که جذابیتی، چه بسا بیشتر از اندیشه ایشان داشته باشد.

تجربه سال‌های گذشته من این را به من می‌گوید اگر بخواهیم برای یک جوان، یک دانشجو، برای کسی که بخواهد دین را خودش بفهمد، فارغ از آنچه خانواده و مدرسه و دانشگاه به او یاد داده‌اند چه پیشنهادی داشته باشیم، بهترین پیشنهاد، مجموعه نوشته‌ها و سیر مطالعاتی آثار مرحوم استاد صفایی حائری است.

باید معتاد کتاب شد…

حضرت آقا می‌گویند: «مردم نسبت به کتاب اعتیاد باید پیدا بکنند. » اعتیاد یعنی اگر چیزی که به آن معتاد هستی نباشد، حالت خراب است و نمی توانی زندگی کنی. دلیل این همه تأ کیدی که رهبر انقلاب بارها درباره مطالعه و کتاب خوانی کرده اند، چیست؟ کتاب خواندن به آدم سعه وجودی می‌دهد و به آدم پختگی می‌دهد. آدم‌هایی از نظر ذهنی قوی‌تر و موفق‌ترند که می‌توانند خودشان را به جای دیگران قرار بدهند و مثل او فکر کنند مثلا تو می‌توانی مثل یک آدم ظالم فکر کنی؛ در این صورت در برخورد با یک آدم ظالم می‌توانی بفهمی که او دارد به چه چیزی فکر می‌کند. ما امروز با جنگ فرهنگی مواجه هستیم؛ یک آدم بی‌دین، آدم بی‌حجاب، چون محصولات فرهنگی غربی را مصرف کرده این‌گونه شده است. محصول فرهنگی سه ویژگی دارد: وقت مخاطب را پر می‌کند، جذاب است و ارزش‌های تولیدکننده را منتقل می‌کند. راه مبارزه این است که ما هم محصولات فرهنگی تولید کنیم.

کمیته اجتماعی رویش

یک اتفاق خوب که مدتی است درگیرش شده‌ایم، اتفاقی است تحت عنوان «کمیته اجتماعی رویش .» کار چند ماه قبل، از سرکشی مختصر و اهدای چند بسته کوچک ارزاق به چند خانواده مستمند در منطقه قرقی شروع شد. حجم محرومیت و فقر مادی و فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی این منطقه متصل به شهر، برایمان عجیب و گاهی غیرقابل باور بود. به همت چند دوست مجاهد، کار گسترش پیدا کرد و جلسات منظمی برای اشتغال، درمان،توزیع کمک‌های غذایی و لباس و… برگزار شد. نقطه قوت این جمع، حضور دوستان عزیزی است که ۱۶ سال در این منطقه ساکن هستند و آشنایی دقیق با افراد و اقتضائات منطقه و نیازها و حتی تک‌تک خانواده‌ها دارند و اینکه بر خلاف بسیاری از حرکت‌های خیریه، مقطعی و کوتاه نیست و تلاش شده که نیازهای مختلف و متنوع افراد، دیده شود و پاسخ یابد. الان هر هفته حدود ۵۰۰ وعده غذای گرم توزیع می‌شود برای افرادی که شاید در هفته حتی یک وعده غذای گرم نداشته باشند که برای حدود ۳۰۰ وعده آن بانی ثابت داریم. برنامه‌های متعددی از قبیل غربالگری سلامت، خدمات حقوقی و مشاوره‌ها و …

شوق خدمت و کار جهادی در میدان تربیت اسلامی

چهل سالگی  خیلی زودتر از آنچه فکر می کردم رسید. اما محاسباتم دقیق در‌نیامد. یک وقتی یقین داشتم که چهل سالگی را نخواهم دید. طوری زندگی می‌کنم که قبلش، توفیق شهادت پیدا خواهم کرد و الان می‌بینم که زهی خیال باطل! ما کجا و شهادت کجا؟ هنوز خیلی بچه‌ام برای این حرف‌ها … از خدا خیلی ممنونم. خیلی بیش از لیاقتم، و خیلی بیش از متوسط مردم دنیا، نعمت داشته ام و خیلی شرمنده ام، از اینکه هرچه نگاه می کنم، تقریباً همه این عمر و این همه نعمت را در بطالت صرف کرده ام. حسرتم از این سال‌ها لحظاتی است که بی‌یاد او گذشته، نمازهاییکه بی‌حال خوانده شده، نافله‌هایی که ازدست رفته و…

و در آینده: مشتاقم به خدمتگزاری در محضر قرآن و اهل بیت علیهم السلام، کار جهادی در میدان تربیت اسلامی، و جنگیدن در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی. انقلاب عزیز، علاوه بر جبهه نظامی، در جبهه فرهنگی و اقتصادی هم، حاج قاسم نیاز دارد، و وظیفه همه ما این است که از خودمان، برای این میدان‌ها سردار بسازیم. الان تنها آرزوی دنیایی‌ام برای خودم، رفتن از این دنیا با شهادت و در مقام علمای ربانی است. شما هم منت بگذارید و اگر زمانی، خواستید برایم دعای خیر کنید، همین دو حاجت را بطلبید.

نذر فرهنگی

کانال نذر فرهنگی را حدودشش ماه پیش با همکاری یکی از دوستانم، برای عرضه بلیت فیلم های ارزشی راه اندازی کردیم. امروز فکر می کنم که در همه شهرها، باید چنین کانالی تأسیس شود تا بتواند فیلم‌های انقلابی وارزشی را ترویج کند. سینماها سیانس‌های زیادی دارند عمدتاً صبح و عصر که برای بلیط های آن مشتری چندانی یافت نمی شود و بسیار راغب هستند که بلیت آنها را نیم بها عرضه کنند. از طرف دیگر بسیاری از مدارس، پایگاه‌های بسیج، حوزه‌های علمیه و حتی جلسات و هیئت های مذهبی علاقه‌مند به تهیه بلیت نیم‌بها هستند. مشکل اینجاست که تهیه این بلیت نیم بها، نیازمند پیگیری ونامه نگاری با مسئولین سینماهاست و عموماً مسئولین تشکل‌ها مسیر این پیگیری را نمی‌دانند و فرصت آن را ندارند. «نذر فرهنگی » دقیقاً نقش واسطه برای همین کار را انجام می‌دهد. ما با تعامل با سینما، در حجمی گسترده بلیت نیم‌بها را دریافت می‌کنیم و بعد ضمن اطلاع رسانی در کانال، آن را در اختیار افراد و گروه های متقاضی قرارمی‌دهیم.

تور معرفی کتاب

یکی از برنامه‌هایی که در این سال‌ها برای ترویج کتاب، ابداع کرده ام (البته اگر ریا نباشد!) تور معرفی کتاب است. یک عامل بسیار مهم در کتاب نخوانی مردم ما، این است که کتاب خوب و مناسب سن و ذائقه خود را نمی‌شناسند. تجربه حقیر نشان می‌دهد که اگر کتاب مناسب و باکیفیت و مطمئن را برایشان معرفی کنیم، اتفاقاً در بسیاری موارد به راحتی خرید می کنند. تور معرفی کتاب را برای پاسخ به همین نیاز طراحی کرده ام. برنامه را در فروشگاه پاتوق کتاب پارک ملت مشهد برگزار می کنیم. وسعت و تنوع عناوین این فروشگاه، امکان معرفی کاملی از کتاب ها را فراهم می کند. با جمع مدعوین، از ابتدای فروشگاه شروع می کنم و در هر بخش  کودک، نوجوان، خانواده و تربیت، شهدا، رمان و ادبیات، مذهبی، علوم انسانی و… کتاب‌ها، نویسندگان و ناشرین مهم را معرفی می کنم و بعضی کتاب های مهم و کلیدی که برای آن مخاطب خاص خواندنش لازم و واجب است را برایش مشخص می کنم.

مجموعه کتابرسان

من در فضای طلبگی از ابتدا دغدغه تربیت داشتم و با مخاطب نوجوان و جوان در مدارس و مساجد و حلقه های تربیتی کار می‌کردم. چیزی که دیده بودم این بود که کتاب خوب خیلی توان تربیتی دارد و من خیلی خاطره دارم از آدم‌هایی که با یک کتاب زندگی‌شان تحول پیدا کرده است. به خاطر همین من همیشه یکی دوتا کارتن کتاب عقب ماشین داشتم و جاهایی که حلقه و جلسه داشتم این کتاب ها را معرفی می‌کردم و اگر کسی می‌خواست کتاب را می‌توانست تهیه کند.

ارائه جدی تر کتاب را سال ها پیش با برادر عزیزم جواد یاراحمدی در گوشه ای از مغازه فروش لوازم رایانه ای او شروع کردیم. از یک جایی به بعد با رواج تلگرام، این ایده به ذهن ما رسید که چرا ما از این ابزار برای انتقال محتوای خوب استفاده نکنیم. با ایجاد کانال تلگرام و ارسال پستی کتاب‌ها آرام آرام از شهرستان ها سفارش آمد. بعد فضای فعلی را گرفتیم و کانال تلگرام کتابرسان صاحب فروشگاه فیزیکی هم شد. سال بعد کانال سروش و ایتا و بله را اضافه و تقویت کردیم و بعد صفحه اینستاگرام و سایت را.

شرح آثار استاد صفایی

بازخوانی آثار استاد صفایی حائری سلسله جلساتی بود که از سال تحصیلی گذشته، به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی آغاز شد. سال پیش کتاب «رشد » و نامه اول «نامه های بلوغ » مرحوم استاد را مرور کردیم و امسال هم «صراط » را آغاز کردیم. دیروز ششمین جلسه کلاس برگزار شد و تقریباً به نیمه کتاب رسیده‌ایم.

استقبال و مشارکت دانشجویان در جلسات خوب هست و اتفاق بسیار امیدوارکننده تر، اینکه دوستان دیگری در شهرهای مختلف، از صوتجلسات استفاده می کنند و خودشان در جمع های کوچک مطالب را مباحثه می کنند و گاه گاه سؤال یا ابهامی دارند که ارتباط می گیرند و می پرسند. سال هاست معتقدم که نظام اندیشه ای مرحوم استاد صفایی حائری، بهترین پیشنهاد برای فهم منسجم، شبکه ای و عقلانی دین برای جوان امروز است و جذابیت این سیر را برای طاب و دانشجویان جوان، مدت هاست که بعینه می بینم. امیدوارم این گنجینه بزرگ معرفت دینی، بیش ازپیش در دسترس همه قرار گیرد.

مرگ پایان نیست…

و اما مرگ پایان نیست

آغاز دویدن هاست

در این سو ، پای ما آماده میگردد ، با رنج و فشار و در

در آن سو سخت می تازیم تا آن مقصد بی مرز

استاد علی صفایی حائری

 

برای دریافت فایل PDF ویژه‌نامه روی پوستر کلیک کنید

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *