ماجرای تخلیه آب از کنارک با تدبیر نیروهای جهادی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهادگران حوزوی، آقای علیجانی مسئول گروه جهادی دیده‌بان مردم در ارتباط زنده اینستاگرامی با صفحه جهادگران حوزوی، گفت: استان سیستان و بلوچستان با وجود وسعت زیاد و منابع غنی خدادای از محروم ترین استان‌های کشور عزیزمان ایران است. شهرستان کنارک که در سیل اخیر دچار بحران شده بود، در جنوب شرقی این استان قرار دارد ولی متأسفانه با وجود بندری بودن این شهرستان، کماکان زخم دردناک محرومیت را بر چهره خود دارد و مردم منطقه تنها از طریق صیادی امرار معاش می کنند.

وی با تشریح وضعیت سیل در کنارک، ادامه داد: تقریبا ۱۳ شهرستان بارندگی شدیدی را تجربه کردند و کما بیش آسیب هایی را از سیل متحمل شدند؛ اما شدت بارندگی‌ها به علت ساحلی بودن کنارک، در این شهرستان بود. در مرحله اول حدود ۱۴۰ میلی متر باران بارید که گروه‌های جهادی به کمک مردم و نیروهای امدادی شروع به تخلیه آّب  از معابر و منازل نمودند. اما بعد ازگذشت مدت زمان کوتاهی مرحله دوم بارندگی شروع شد که اینبار حدود ۲۰۰ میلی متر بارندگی رخ داد که خسارات اصلی بعد بارش دوم به وجود آمد.

آقای علیجانی خاطرنشان کرد: در کنار وضعیت جغرافیایی که کنارک به علت همسطح بودن با دریا میزان آبگرفتگی بیشتری رخ داد؛ نبود امکانات امدادی و ضعف در زیرساخت های شهری و فقر مردم منطقه، مزید بر علت شده بود که آسیب‌های بیشتری از سیل به شهر و مردم محلی وارد شود و کار امدادرسانی کندتر پیش رود.

این طلبه جهادی در مورد حضور گروهشان و اولین اقداماتی که بعد از وقوع سیل انجام دادند، توضیح داد: گروه ما در همان ساعات اولیه وقوع سیل در کنارک مستقر شد و به منظور بررسی منطقه و برآورد امکانات امدادی خدمت فرماندار شهردار و معاونین رسید. بعد از برگزاری جلسه با مسئولین، متوجه شدیم که امکانات کافی برای خروج آب از سطح شهر وجود ندارد. با تماس‌هایی که با مسئولین منطقه آزاد چابهار، استاندار محترم استان آقای خیابانی و دیگر عزیزان که می‌شناختیم داشتیم،  توانستیم برخی امکانات شهرداری مشهد، تهران و… را به سمت کنارک هدایت کنیم و کار را پیش ببریم.

مسئول گروه جهادی دیده بان مردم، در ادامه اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که برای خارج کردن آب از شهر داشتیم این بود که به علت هم سطح بودن با دریا آب خارج نمی‌شد و بعد از مدتی که آب را پمپاژ می کردیم دوباره از زمین می جوشید و بالا می آمد. تنها راهکاری که ما پیشتنهاد دادیم حفر کانال بود و با مخالفت زیادی از طرف مسئولین محلی واقع شد ولی با پافشاری ما و دیگر عزیزان جهادی این کانال حفاری شد و الحمدلله باعث خروج آب از شهر به سمت دریا شد.

وی در پایان بیان داشت: نکته ای که موجب دلگرمی ما شد و به نوع خود حرکت بسیار زیبا بود و جا دارد که بقیه مسئولین هم این رویه را سرلوح رفتارهای خود قرار دهند، اعتمادی بود که فرماندار و استاندار محترم به گروه های جهادی کردند و اختیاراتی در حد نیروهای رسمی امدادی به دادند و همین امر باعث تسهیل و شتاب در فعالیت های ما شد و ثمره اش را مردم منطقه به چشم خود دیدند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *