روایت گروهی که در ساحل کار فرهنگی می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جهادگران حوزوی، ۷ سال قبل بود که جمعی از طلبه‌های جوان در قالب گروه بقیه‌الله(عج) برای کار فرهنگی وارد ساحل شدند، در ابتدا حضورشان برای مردم و مسافران شاید عجیب بود زیر لب با خود چیزهایی می‌گفتند؛ حاج آقا شما کجا اینجا کجا، حاج‌آقا ساحل هم می‌خواهید منبر بروید و از این قبیل حرف‌ها، ولی اکنون نه تنها حضورشان برای مردم عادی شده بلکه برخی به خاطر اجرای برنامه‌های فرهنگی این گروه به ساحل می‌روند.

این گروه با هدف تبلیغ اسلام و همنشین کردن آموزه‌های دینی با تفریحات مردم با عبا و عمامه کنار ساحل حاضر می‌شوند و دست به کار می‌شوند؛ از گفت‌و‌گوی چهره به چهره و مستقیم و بدون واسطه با مردم تا برپایی جنگ‌های شادی؛ با مردم گفت‌وگو  می‌کنند، با جوانان فوتبال بازی می‌کنند، در ساحل نماز جماعت می‌خوانند، به بچه‌ها هدیه می‌دهند، برای آنها مسابقه برگزار می‌کنند و با مسافران عکس یادگاری می‌گیرند و…

آنها با شیوه تبلیغی متفاوتی مردم و مسافران را سرگرم می‌کنند، راهکاری که معتقد هستند سال‌هاست مورد غفلت واقع شده است.

این روزها نیز به‌مناسبت دهه امامت شاهد نقش آفرینی آنها در ساحل هستیم؛ انتشار تصاویر خواندن دعای عرفه در ساحل بابلسر و اجرای برنامه‌های فرهنگی کنار دریا توسط گروه تبلیغی بقیه‌الله(عج)، بهانه‌ای شد تا با مسئول این گروه به گفت‌‌وگو نشسته‌ایم.

حجت‌الاسلام سیدمرتضی پورعلی مسؤول گروه بقیه الله (عج) می‌گوید: از سال۹۴ فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی این گروه در ساحل بابلسر آغاز شده و موضوع شادی و نشاط دغدغه شماره یک گروه ما است.

شادی و نشاط؛ دغدغه شماره یک گروه

در کشورمان این همه بستر و بهانه‌های مختلف برای شادی داریم اما سوال این است چه میزان توانسته‌ایم از بستر شادی و نشاط برای معرفی اسلام، انقلاب و عفاف و حجاب بهره‌گیری کنیم.

مسؤول گروه بقیه‌الله اضافه می‌کند: پیرامون شادی و نشاط حرف‌های زیادی برای گفتن داریم ولی با این وجود سوال این است چرا از بستر شادی و نشاط استفاده نمی‌کنیم؟!

اولویت شماره یک امروز گروه شادی و نشاط، یکی از ضروریات جامعه باید باشد که می‌تواند با حجاب هم نسبت داشته باشد؛ به این دلیل که شادی و نشاط بستری است نه فقط در ساحل بلکه در همه اماکن تاریخی نمود پیدا می‌کند.

پورعلی ادامه می‌دهد:  اگر اقدامات فرهنگی و تبلیغی با ادبیات شادی و نشاط باشد آنگاه نماز جماعت و دعای عرفه در کنار ساحل شلوغ می‌شود و این موضوع بسیار مهمی است.

جریان‌سازی برای شادی و نشاط

حرف‌مان این است شادی و نشاط باید متولی جریان‌ساز داشته باشد، چگونه است هالووین و ولنتاین مورد توجه است باید بدانیم نتوانستیم جریان‌سازی کنیم.

وی بیان می‌کند: امروز تمام مجموعه، فکر، کارها و نگاه ما باید جریان‌ساز باشد ولی با وجود این همه بهانه برای شادی داریم، از این بسترها غافل هستیم ولی گروه‌مان تمام تلاش‌مان این است شادی و نشاط را به عنوان کارهای موفق معرفی کند.

این روزها که عید غدیر را در پیش داریم باید در کشور شور و هیجان باشد، ولی نیست به همین منظور تمام تلاش‌مان را به کار گرفتیم تا بتوانیم از همه بسترها برای شادی و نشاط استفاده کنیم.

راه‌حل رعیت حجاب مشکل حجاب و عفاف

مسؤول گروه بقیه‌الله تصریح می‌کند: امسال سال هفتم حضور ما در ساحل بابلسر است، بارها و بارها گفتیم اگر موضوع حجاب در کنار ساحل حل شود راهش نهی از منکر نیست بلکه راهش امربه معروف است.

ضرورت محتواهای درست فرهنگی نه از روی لج‌بازی

تولید محتوای درست و البته نه از روی لج‌بازی، اگر با برنامه درست و پاسخگوی نیاز جوانان باشد می‌تواند خلا برنامه‌های فرهنگی را پر کند و مشکل حجاب حل خواهد شد.

۶ عید و ۶ تابستان در ساحل بودیم

پورعلی خاطرنشان می‌کند: به اندازه توان‌مان طی این سال‌ها تلاش کردیم و طی این مدت یک چیزی حال‌مان را خوب می‌کند، اینکه طی این سال‌ها، کار تبلیغی احساس خسران و ضرر نمی‌کنیم.

۶ عید و ۶ تابستان در ساحل بودیم و از اینکه وقت‌مان را جایی گذاشتیم که از سراسر ایران به این منطقه آمدند و ما هم به اندازه توان‌مان موفق بودیم و از این موضوع خیلی خوشحال هستیم.

زوج جوانی که خستگی را از تنمان به در کردند

یادم می‌آید چند سال پیش مسابقه سیب‌خوری را برای زوج‌های جوان در کنار ساحل برگزار کرده بودیم وقتی از مردم در ساحل خواستیم یک زوج جوان برای حضور در مسابقه بیایند یک آقا با دستان خال‌کوبی و خانم با ظاهر نامناسب دست بلند کردند، باوجود اینکه می‌توانستیم همان ابتدای مسابقه تذکر بدهیم که اگر حجاب‌تان را رعایت نکنید از شرکت دادن معذور هستیم که در این صورت با دلخوری می‌رفت و شاید دیگر پشت سرش را هم نگاه نمی‌کرد اما آن دو نفر در مسابقه‌های ما شرکت کردند.

چون برنامه‌ها را طوری برگزار می‌کردیم که به‌ نماز جماعت متصل می‌شد آن روز آن خانم و آقا هم بعد از مسابقه و جایزه گرفتن بعد از نماز جماعت پیش من آمدند و گفتند دمتون گرم حاج آقا خیلی باحالید، خوب مخ ما را کار گرفتید هم مسابقه برگزار کردید و هم نماز جماعت…

مبلغی پول دادند و گفتند با این پول برای نماز جماعت مهر بخرید و زیلوی خودشان را به من دادند و گفتند پیش خودتان برای نماز جماعت‌های بعدی بماند همچنین شماره‌اش را هم روی کاغذی نوشت و گفت من در مازندران مغازه فروش لوازم آشپزخانه دارم، بیایید برای جوایز مسابقه جنس بردارید پولش با من. چه لطفی از این بالاتر که زن و مرد جوان این‌طور با ما همراه شدند هم در نماز جماعت شرکت کردند و هم فهمیدند روحانیون کنار آنها هستند نه مقابل‌شان!!

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *