درختکاری؛ سفارش خداوند متعال به انبیا (ع)

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جهادگران حوزوی، تقویم ملی و جهانی مملو از روزها و مناسبت‌هایی است که هر یک نمادی از وضعیت خاص زندگی بشری، دستاوردها، چالش‌ها، شرایط زیستی و طبیعی دنیای پیچیده ماست. هر‌بار که این تقویم را ورق می‌زنیم با نمونه‌های متنوع و گاه چالشی از انواع مناسبت روبه رو می‌شویم. در برگ‌های آخر گاه‌شمار ملی‌مان، روزهای پایانی فصل یخبندان و سرما و سرآغاز تولد دوباره زمین دیده می‌شود. این تغییر برای ما نماد و آیینه تمام نمای جهان هستی، زوال و بقا و تولد و مرگ است.  فصل زنده شدن دوباره طبیعت در میانه سرمای سخت زمستان، شکستن غبار سکون و شکفتن دوباره حیات.

پانزدهم اسفندماه روز درختکاری است روزیکه با کاشت درخت به تقویت ریه شهرهای بزرگ بوِیژه شهرهای صنعتی پرداخته می‌شود درختکاری در همه ادیان الهی از اهمیت خاصی برخوردار است دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین و رهبران جهان اسلام به این امر اشتغال داشته اند.

در ادامه به مرور تعدادی از روایات حضرات أئمه علیهم‌السلام، در باب اهمیت درختکاری، می‌پردازیم:

حضرت رسول خدا (صل‌الله‌ علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: هرکه درختی بکارد هربار انسانی یا یکی از مخلوق خدا از آن بخورد برای وی صدقه‌ای محسوب شود. (نهج‌الفصاحه صفحه ۵۹۷)

مسلمانی که درختی بنشاند و یا زراعتی کسب نماید اجر و پاداش صدقه در راه خدا را خواهد داشت. (مستدرک الوسائل جلد ۱۳ صفحه ۴۶)

هرکس درخت خرما یا سدری را آب بدهد گویا تشنه‌ای را سیراب کرده است. (وسائل الشیعه جلد ۱۲ صفحه ۲۵)

حضرت امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: خداوند برای انبیاء و رسولان خود کار درختکاری و کشاورزی را انتخاب فرمود تا آنکه از بارش پیاپی آسمان ناخشنود نباشند بلکه پیوسته منتظر باران رحمت الهی باشند. (میزان الحکمه جلد ۴ صفحه ۲۱۴)

در میان شغل‌ها، شغلی محبوبتر از شغل کشاورزی نزد خدا نیست و خداوند هیچ پیامبری را نفرستاد مگر اینکه آنها کشاورز و درختکار بودند مگر حضرت ادریس که خیاط بود. (الحیاه صفحه ۳۴۵)

زراعت کنید و درخت بکارید به خدا قسم هیچ کاری از کارهای مردم حلال‌تر و پاکیزه‌تر از آن وجود ندارد. (الحیاه جلد ۵ صفحه ۳۴۵)

امام باقر (علیه السلام) فرمودند: امیرالمومنین (علیه‌السلام) می‌فرمودند: هرکس آب و خاک در اختیار داشته باشد سپس در اثر عدم بهره‌برداری از آب و خاک و در اثر عدم کاشت و برداشت کارش به فقر و تهیدستی برسد خداوند متعال او را از رحمت خود دور خواهد فرمود. (وسائل الشیعه جلد ۴، صفحه ۲۱۳)

حضرت امام سجاد (علیه السلام) می‌فرمایند: بهترین اعمال کاشتن است بکارید، زراعت کنید،نیکوکار و فاجر از آن کشت شما می‌خورند درندگان و پرندگان هم . (الحیاه صفحه ۳۴۵)

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *