جهاد خدمت‌رسانی، برترین شیوه‌ تبلیغی است

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علیزاده، مشاور آیت‌الله اعرافی و مسئول حوزه ریاست حوزه‌های علمیه جهت گفت‌وگو و بررسی چالش‌ها و نقطه‌نظرات مسئولین واحدهای استانی امور گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه، در نخستین نشست مسئولین این واحدها حضور پیدا کرد.

وی در این نشست در واکنش به این مسئله که طلاب جهادگر از بیمه، هویت‌بخشی و حمایت قانونی برخوردار نیست گفت: بیمه‌ی طلاب جهادی را اولویت قرار خواهیم داد. همچنین سعی می‌کنیم با تقویت دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه و تعریف آن ذیل دفتر مدیریت حوزه، هم هویت و هم حمایت‌های قانونی را برای جهادگران حوزوی پدید آوریم؛ طوری که هم دستگاه‌ها آنان را بشناسند و هم مردم خدمات طلاب را مشاهده کنند.

حجت‌الاسلام علیزاده در پاسخ به این پرسش که آیا دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی، موجب موازی‌کاری است یا نه توضیح داد: ما به دنبال توسعه ساختاری حوزه نیستیم. مگر این که آن ساختار و آن بخش، اتفاقا موجب متمرکز و چابک شدن کار شود. دبیرخانه جهادگران حوزوی از همین قبیل است.

وی افزود: ما جا پای علما و بزرگانی گذاشته‌ایم که خدمات بسیاری از قبیل ساخت حوزه‌ها، مدراس، مساجد، کتابخانه‌ها، مسکن و اطعام را در کارنامه دارند و همه‌ی این فعالیت‌ها را هم به صورتی نظام‌مند، ساختاری و با یک شبکه تشکیلاتی عظیم و کارآمد رقم زده‌اند. بر همین اساس، دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه‌های علمیه، ساختار نویی است که باعث می‌شود بتوانیم گامی برداریم و مشکلی از مردم حل کنیم.

در ادامه چالشی با این مضمون مطرح شد که آیا بهتر نیست تبلیغ طلاب و سازمان‌های تبلیغی طلاب، این دبیرخانه را در خود هضم کنند و یا فعالیت‌های تبلیغی ذیل این مجموعه تعریف شوند؟

مشاور آیت‌الله اعرافی در پاسخ به این سؤال تبیین کرد: تمام تلاش حوزه بر این است تا طلابی تربیت بشوند که در مقام تبلیغ، موفق و اثرگذار باشند. اما باید به این نکته دقت کرد که خود جهاد خدمت‌رسانی، می‌تواند به یک شبکه‌ی وسیع و جریان‌ گسترده و تشکیلات‌ عظیم در سراسر جهان تبدیل شود که هم محرومیت‌ها را مرتفع می‌کند و هم اسلام را به نحو احسن گسترش می‌دهد.

وی ادامه داد: یک نمونه‌ این جهاد خدمت‌رسانی و شبکه جهادی، حرکت شگفت‌انگیز شیخ زکزاکی در نیجریه است. این تشکیلات با وجود خدمات اجتماعی بسیار، در حدی جزئی و نقطه‌زن است که مثلا حتی خود شیخ زکزاکی، بین عزاداران امام حسین و شیعیان، چای پخش می‌کند. بنابراین، یک اقدام متمرکز و دقیق در جهاد خدمت‌رسانی، خود یک شیوه‌ قدرتمند تبلیغی محسوب می‌شود که ذیل هیچ ارگانی جز حوزه ریاست تعریف نمی‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *