روحیه جهادی، آب حیات جاری در حوزه‌های علمیه است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهادگران حوزوی، حجت الاسلام والمسلمین ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها، با حضور در اختتامیه گردهمایی دبیران استانی گروه‌های جهادی حوزه های علمیه، با جهادرگان حاضر در این گردهمایی دیدار و گفتگو کردند.

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها در نخستین گردهمایی دبیران استانی دبیرخانه هماهنگی گروه های جهادی حوزه های علمیه که عصر امروز در سالن جلسات انجمن های علمی حوزه های علمیه قم برگزار شد، با ابراز خوشحالی از حضور در جلسه گروه های جهادی طلاب حوزه های علمیه اظهار داشت: یکی از درس های بزرگ قرآن کریم جهاد است؛ بنده از ابتدا تا انتهای قرآن را غور کردم؛ جهاد است و جهاد است و جهاد… وقتی که خداوند متعال در قرآن به سم اسبان مجاهدان و به نفس نفس‌های مجاهدان قسم یاد می‌کند (( وَالْعَادِیَاتِ ضَبْحًا * فَالْمُورِیَاتِ قَدْحًا * فَالْمُغِیرَاتِ صُبْحًا )) (۱) نشان از اهمیت بسیار بالای جهاد در دین مبین اسلام دارد.

وی ادامه داد: یکی از آسیب ها و آفاتی که ما حوزویان را دچار خود کرد، عافیت طلبی بود و متاسفانه الآن در برخی حوزه‌های علمیه این عافیت طلبی ارزش نشان داده می‌شود. و این در حالیست که رسالت اصلی ما در وهله اول سیراب شدن از معارف دین و بعد هدایت کردن مردم از این معارف الهی است. علمای قدیم حوزه در راه تبلیغ دین و خدمت رسانی به مردم تبعید شدند، فحش و ناسزا شنیدند ولی چون با آگاهی کامل و قصد قربت وارد حوزه شدند پا پس نکشیدند.

 

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها ، افزودند: کار جهادی یعنی احیای سنت‌های علمای گذشته حوزه، این حرکت جهادی که آغاز شده را در بین طلبه‌ها نشر دهید؛ تشکیل گروه های جهادی و خدمت رسانی به محرومین این پیام را مخابره می کند که ما می‌خواهیم در کنار مردم باشیم و از مردم حمایت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی تصریح کرد: ویژگی مهم گروه‌های جهادی این است که برای خدمت رسانی به مردم حساب و کتاب دنیایی نداشته و رضایت خداوند متعال و حضرت صاحب الزمان(عج) را در نظر می‌گیرند. بنده در طول این مدتی که در حوزه مسئولیت داشته ام طلبه ای را ندیدم که با اخلاص درسش را خوانده و تقوا را پیشه کرده باشد، در امورات زندگی خود مانده باشد. روزی حضرت رسول (صل) در پاسخ فردی که از حضرت سوال پرسیدند:«چه کنم مردم مرا دوست داشته باشند؟» فرمودند: «بدون چشم داشت به مردم احسان کن».

وی در ادامه با اشاره به ویژگی مهم کتاب شریف کافی، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم کار جهادی این است که آگاهانه و هدفند باشد. وقتی بادقت کتاب کافی مرحوم شیخ کلینی را مطالعه می کنیم متوجه می شویم که بخش بخش این کتاب شریف در پاسخ به هجمه و شبهاتی بوده که در آن زمان از طرف دشمنان بر علیه دین ابراز شده است. در تفکر جهادی باید نقاطی را که دشمن هدف قرار داده شناسایی کنیم و به مقابله با آن بپردازیم. یکی از نقاطی که امروزه دشمن بر روی آن تمرکز کرده این است که روحانیت حرفش بیشتر از عملش است! طلاب جهادی با خدمات مخلصانه‌ای که به مردم ارائه می‌دهند دقیقاً این توطئه دشمن را خنثی می‌سازند.

این استاد حوزه علمیه با برشمردن شاخصه های مجاهد انقلابی، بیان داشت: مصداق کامل و أَتَم حرکت‌های جهادی، وجود مبارک ونورانی حضرت امیرالمؤمنین(ع) هستند. بنده معتقدم اگر حوزه ما انقلابی و جهادی نباشد قطعا حرکت حوزه ها به مسیری می‌افتد که مقابل ارزشهای انقلاب بایستد و آن فردی که می‌تواند مقابل دشمن ایستادگی کند و تسلیم نشود، روحانی جهادی است. گروه‌های جهادی نباید حرکتهای خود را مختص به سیل و زلزله قرار دهند بلکه باید در تمام محافل مهم کشور حضور داشته باشند. نجات هر جامعه‌ای به دست نیروهای جهادی ‌آن کشور است منتها نکته‌ای که باید بدان خیلی توجه کرد این است که در محافل علمی و تخصصی معایب و آسیبهای این حرکت جهادی شناسایی و از بین برده شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در انتها با بیان تأثیر بسیار مهم روحیه جهادی در بین مسئولان حوزوی، خاطرنشان کرد: در ابتدای کار که مسئولیت معاونت تهذیب به بنده سپرده شد، قبول نکردم اما وقتی با اصرار این مسئولیت را بر روی دوشم گذاشتند، قبل از شروع کا به دیدار عده زیادی از علمای قم رفتم. اولین عالمی که نزد ایشان رفتم مرحوم آیت الله مؤمن بودند که ایشان برای تذکر خاطره ای از مرحوم امام خمینی (ره) را ذکر کردند. ایشان فرمودند: «در ایام جوانی که درسشان می رفتیم روزی امام احوال آیت الله امینی(ره) که آن زمان پانزده شانزده ساله بودند را جویا شدند؛ گفتیم مریض هستند و در حجره بستری هستند. امام(ره)  شخصا آمدند حجره و جویای احوالشان شدند. امام(ره)  وقتی دیدند ایشان تب زیادی دارند، خواستند که آقای امینی را به درمانگاه ببرند ولی این امر به علت شدت تب مقدور نبود. امام(ره) شخصا رفتند درمانگاه و دکتر آوردند و دکتر تشخیص دادند که بیمار را باید به بیمارستان برد. امام(ره) شخصا آقای امینی را به بیمارستان بردند و تازمانی که تبشان پایین نیامده بود، در بیمارستان ماندند». این روحیه جهادی امام(ره) بود که شهید بهشتی(ره) و شهید مطهری(ره) در حوزه تربیت شدند و الان هم نیاز مبرم حوزه به اینگونه روحیه جهادی است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *