بندپی شرقی، منطقه‌ای کم‌برخوردار در استان مازندران

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جهادگران حوزوی، بخش بندپی شرقی یکی از بخش های شهرستان بابل در استان مازندران است. مرکز این بخش شهر گلوگاه می باشد که در گویش محلی به آن گَلیا می گویند.

بندپی شرقی در جنوب شهرستان بابل بوده و در شمال کوه های البرز قرار گرفته است؛ بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۳۵۲۳۲ نفر جمعیت داشته و بافت آن کاملاً روستایی می باشد.

این بخش وسعتی بالغ بر ۶۲۶ کیلومتر مربع و دارای دو دهستان سجادرود و فیروزجاه است. مرکز بندپی شرقی، یعنی شهر گلوگاه در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب غربی بابل قرار دارد. جمعیت بخش بندپی شرقی امروزه بیش از ۳۸ هزار نفر پیش ­بینی می‌ شود و از یک شهرداری و ۳۲۸ روستا تشکیل شده است. مردم این منطقه به زبان طبری (مازنی) سخن می گویند و اقتصاد این منطقه بر پایه کشاورزی و دامپروری می‌چرخد.

عمده محصولات کشاورزی بندپی شرقی در بخش شالیکاری است. در رده بعدی بیشترین سطح کشت به باغ داری تعلق دارد. باغداری در این منطقه شامل مرکبات، کیوی و گوجه سبز(هلی) می‌باشد. به علت ارزش بیشتر محصولات باغی به تدریج سطح زیر کشت محصولات باغی در حال افزایش است و در نتیجه سطح زیر کشت شالیزاری کاهش می‌یابد. نوغانداری (پرورش کرم ابریشم) نیز به عنوان یکی از مشاغل مردم این منطقه در اندازه‌ای محدود در بندپی شرقی رواج دارد.

به علت همجواری با جنگل و کوه، دامداری نیز در این منطقه رایج است. بیشتر دامداران بندپی شرقی به پرورش گاو می‌پردازند. زنان آنان نیز با پرورش مرغ، غاز، بوقلمون و اردک و فروش آنها در پنجشنبه بازار شهر گلوگاه سهم عمده‌ای در اقتصاد خانواده ایفا می‌نمایند.

از اصلی ترین مشکلات و چالش های موجود در روستاهای بندپی شرقی می توان به کمبود آب شرب، عدم دسترسی به امکانات آموزشی مناسب و نبود جاده های مواصلاتی ایمن اشاره کرد.

 

قبلی «
بعدی »

۱ دیدگاه

  1. باسلام
    بنده از طلاب قم هستم و در گروهی عضو نیستم ، اما مشتاقم به اردو جهادی اعزام شوم ؛ آیا امکان همراهی بنده در این اردو در ایام محرم وجود دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *