ترفندستان | تجربه ساخت یک استودیو جهادی

یکی از نیازهای اساسی افراد علاقمند به فعالیت‌های جهادی، دریافت ایده‌ها، یادگیری راهکارها و اطلاع از نکات مورد نیاز برای فعالیت در این عرصه است. با توجه به این مهم، دبیرخانه‌ی هماهنگی گروه‌های جهادی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور وظیفه خود دانست تا با ایجاد یک مکان مناسب، اقدام به تولید محتوای صوتی در این زمینه نماید. بنابراین اقدام به ساخت استودیو جهادی در دبیرخانه نمود.

در این نوشتار سعی داریم مراحل ساخت آن را بیان کرده تا هر کدام از عزیزان جهادگر فرهنگی که در آینده قصد ساخت استودیو داشتند، از این تجربه استفاده نمایند.

مرحله اول: عایق‌سازی دیوار

در استودیو نباید پیچش صدا وجود داشته باشد؛ به همین دلیل لازم است در فضای استودیو عایق صوتی نصب کنیم. بهترین عایق برای استودیو، پنل آکوستیک است که به صورت آماده به فروش می‌رسد. نقطه‌ی قوت آکوستیک عملکرد فوق‌العاده‌ی آن برای جلوگیری از پیچش صداست اما قیمت زیاد فوم آکوستیک از معایب این مدل عایق می‌باشد.

روش دیگری که می توان از آن استفاده کرد که در مقایسه با آکوستیک بازدهی کمتری دارد ولی قیمت آن بسیار ارزان‌تر است، استفاده از شانه‌ی تخم‌مرغ است. جنس شانه‌ی تخم مرغ حالتی دارد که صدا را به خود جذب می‌کند و می‌تواند به عنوان عایق صوتی عمل نماید.

در استودیو جهادی، ما از شانه ی تخم مرغ استفاده کردیم و برای زیباتر شدن آن، پس از نصب، شانه‌ها را رنگ زدیم.

قسمت‌هایی که شانه‌ها روی گچ نصب می‌شدند، از منگنه و چسب حرارتی استفاده و در قسمت‌هایی که زیرکار ما سنگ بود تنها از چسب حرارتی کمک گرفتیم.

برای زیبا شدن سقف استودیو، کاغذ های الگوی خیاطی با ضخامت کم را مچاله کردیم تا حالت چروک بگیرد و سپس آن‌ها را با اسپری رنگ و منگنه به سقف چسباندیم.

نکته

یکی از قسمت‌هایی که در عایق کردن صوتی استودیوها از اهمیت بالایی برخوردار است، درب ورودی می‌باشد که صدای محیط بیرون، از آن قسمت به داخل استودیو می‌آید. برای جلوگیری از این مشکل، از درب آکوستیک استفاده می‌کنند که البته قیمت بالایی برخوردار است. یکی از راه‌های جایگزین آن که ما در استودیو جهادی بدان رو آوردیم، نصب پتو به پشت درب ورودی است که تا حد زیادی از انتقال صدا جلوگیری می‌کند.

مرحله دوم: نصب پرده کروماکی

برای پشت صحنه ی ضبط فیلم می توان به دو روش عمل کرد:

روش اول: پشت صحنه‌ی طبیعی؛ یعنی صحنه را با چیدمانی زیبا و جذاب درست کنیم و با همان صحنه‌ی ضبط شده محتوا را انتشار دهیم.

روش دوم: استفاده از پرده‌ی کروماکی؛ در این روش در پشت صحنه‌ی ضبط فیلم، یک پرده با رنگ سبز و یا آبی نصب می‌گردد و پس از ضبط با استفاده از نرم‌افزار این پرده حذف و به جای آن هر چیزی که خودمان بخواهیم قرار می‌گیرد.

از آن جا که ما قصد داریم مطالب بیان شده در محتواها را به صورت نوشتار در کلیپ نهایی نشان دهیم و بتوانیم آن‌ها را با صحنه‌های متنوع تولید کنیم، روش دوم را انتخاب کردیم.

به دلیل کوچکی فضا نیاز بود پرده، بر روی دو نبش دیوار نصب گردد تا فضای بیشتری برای ضبط داشته باشیم. به همین علت ابتدا با لوله‌ی پلاستیکی آب، قابی با قوس ملایم درست کردیم تا پرده را روی آن نصب نماییم تا پرده در کنج دیوار حالت گوشه دار به خود نگیرد و در نور پردازی آن مشکلی ایجاد نشود.

مرحله سوم: نورپردازی

یکی از مهمترین قسمت ها در ساخت استودیو، نورپردازی مناسب است. استودیو باید علاوه بر داشتن نور کافی، نوری ملایم داشته باشد تا در ضبط به مشکل نخوریم. برای این کار باید از سافت باکس استفاده شود. این وسیله علاوه بر ایجاد نور کافی برای ضبط، نوری بسیار نرم و ملایم تولید می‌کند و در نتیجه، خروجی بسیار خوبی نصیب ما می‌گردد.

از آن جا که قیمت سافت باکس‌های آماده هم زیاد است، ما در استودیو جهادی با کمی ابتکار، سافت باکس درست کردیم که مراحل ساخت آن را خدمتتان بیان می‌کنیم:

برای این کار به فویل آلومینیومی، کارتن مقوایی، سرپیچ لامپ گریف‌دار و کاغذ کالک(پوستی) نیاز داریم.

ابتدا یک طرف از کارتن را برش می‌دهیم و داخل کارتن را کاملا با فویل آلومینیومی می‌پوشانیم. سپس در قسمت انتهایی کارتن سرپیچ گریف‌دار را نصب می‌کنیم.

برای این که نور خروجی نرم شود، دهانه ی آن را کاملا با کاغذ پوستی می‌پوشانیم.

اکنون سافت باکس ما آماده‌ی استفاده است.

با توجه به بزرگی استودیو و نیاز ما به نور می‌توانیم چند عدد سافت باکس درست کنیم و در جای مناسب در استودیو نصب نماییم.

برای نور پردازی شخص هم می‌توان از سافت باکس استفاده کرد. فقط نکته‌ای که در اینجا اهمیت فراوانی دارد، زاویه‌ی تابش نور است که باید از دو طرف نورپردازی شود چرا که نورپردازی از روبرو باعث ایجاد سایه روی پرده می‌گردد که برای ما ایجاد مشکل می‌کند.

روش دیگری هم که می‌توان از آن برای نورپردازی اشخاص بهره گرفت، استفاده از لامپ‌های مهتابی FPL است. از آن جا که این مهتابی‌ها نور ملایمی دارند، برای تصویربرداری بسیار مناسب هستند. برای این کار باید لامپ‌های مهتابی را روی یک تخته چوب نصب نماییم. اگر نور مهتابی شخص را اذیت می‌کرد می‌توان روی آن کاغذ پوستی نصب نمود.

 

اینک تمام اجزای استودیو آماده‌ی یک اجرای عالی هستند.

3.6 5 رای ها
امتیاز به این محصول
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرحسین
1 سال قبل

خیلی عالی بود. حتما استفاده خواهیم کرد